Plus Achtergrond

Dit was het eerste housenummer van Nederlandse makelij

Pay the piper van A-men was dertig jaar geleden het eerste Nederlandse housenummer. Dit weekend wordt het op Cropfest in Cinetol voor het eerst live uitgevoerd.

Gert van Veen (rechts) in 1989 met Corné Bos: “Net als Corné had ik een bandjesachtergrond.’ Beeld Hanneke Bannink

Een rollende synthesizerbas, mechanisch swingende computerbeats en daaroverheen de dreigende stem van een Amerikaanse dominee: ‘Dance to the music, you got to pay the piper’. Heel vrij vertaald: wie zich overgeeft aan zoiets zondigs als dansen, zal daarvoor moeten boeten. Het nummer Pay the Piper van A-men, de eerste housetrack van Nederlandse makelij, was in 1989 een grote hit in de Roxy.

Achter de naam A-men verscholen zich Gert van Veen (toen poprecensent van de Volkskrant), Corné Bos (bassist van Eton Crop en werkzaam in de platenbusiness) en Eddy de Clercq (diskjockey van de Roxy). Gert van Veen werd in 1988 gegrepen door de uit Engeland en Amerika overgewaaide housemuziek. “Ik bezocht feesten, kwam ook in de Roxy en wist meteen: dit is de muziek die ik zelf wil maken.”

Samplen

Samen met Bos en De Clercq ging hij aan de slag: “Net als Corné had ik een bandjesachtergrond. We vroegen Eddy erbij omdat hij als dj wist wat werkte op een dansvloer. Hij kwam ook met het idee die dominee te samplen. Eddy had een elpee uit de jaren zeventig met daarop de volledige preek van zo’n echte gospeldominee. De dominee waarschuwde tegen duivelse dansen als de twist en de funky chicken, maar raakte daarbij zo opgewonden dat het uiteindelijk leek of je James Brown hoorde schreeuwen.”

Had bandjesman Van Veen in 1989 meteen de juiste apparatuur om elektronische housemuziek te kunnen maken? “Ik had thuis een studio met een viersporenrecorder, synthesizers en een sampler. Ik had ook een drumcomputer, maar daar kreeg ik niet het geluid uit dat ik hoorde op houseplaten. Internet bestond nog niet, het was heel moeilijk hierover informatie te vinden. Maar op een dag liep ik in Utrecht, waar ik toen nog woonde, langs een tweedehandsmuziekwinkel en hoorde ik precies de sound die ik zocht. Het geluid bleek uit een Roland 909 te komen. Ik kocht hem meteen.”

Van Veen was in de Roxy toen De Clercq Pay the Piper er de eerste keer draaide. “Het zou in de Roxy een echte hit worden, meteen al die eerste keer sloeg het aan. Mensen schreeuwden en joelden. Waanzinnig om daar als maker tussen te staan. Als je met een bandje op een podium staat, klappen mensen voor jou. Ook leuk, maar op de dansvloer reageren ze echt alleen op de muziek, wat het voor mij veel intenser maakt.”

New York

Had hij in de Roxy niet de neiging de dansers duidelijk te maken dat hij een van de makers van Pay the Piper was? “Nee, zo zit ik niet in elkaar. In 1990 was ik in New York in een platenwinkel die me door Eddy was aangeraden als dé housezaak van de stad. Ik was heel trots toen ik zag dat Dish & tell van House of Venus (het vervolg van A-men, red.) daar in de Top 10 stond, maar had niet de neiging tegen mensen daar te zeggen: ‘Hey, that’s me!’

Pay the Piper van A-men, dat in een vinyloplage van ongeveer 500 stuk verscheen, was in 1989 alleen in Nederland een succes op de dansvloeren. Met de vervolgact House of Venus bereikte van Veen een internationaal danspubliek, maar bekend is hij in de dancescene vooral van Quazar, de groep die – tamelijk uniek in de jaren negentig – dancemuziek ook live uitvoerde.

Na al die jaren krijgt Pay the Piper op Cropfest eindelijk ook een live-uitvoering. “Ik treed op met Quazar. Als eerste nummer spelen we Pay the Piper. Ik doe de muziek, Corné zal telkens de stem van die dominee instarten.

Cropfest

Kudelstaart was in 1978 de geboorteplaats van Eton Crop, een punkband naar Engels voorbeeld. De invloedrijke BBC-diskjockey John Peel was gek op de groep, die in de jaren negentig onder de naam EC Groove Society ook dance ging maken.

Na een afwezigheid van wel twintig jaar begon Eton Crop in 2014 weer op te treden. De directe aanleiding daartoe was een Brits festival ter ere van John Peel, die in 2004 overleed. 40 jaar Eton Crop wordt komend weekend in het Amsterdamse Cinetol gevierd met een eigen festival.

Op vrijdag is er vooral punkmuziek, zaterdag is er dance en de zondag is ­geïnspireerd door Heavenly Sunday Social, de eclectische clubmiddag die danceduo The Chemical Brothers in de jaren negentig organiseerde in Londen.

Tijdens Cropfest, een productie van Paradiso, treden onder meer Claw Boys Claw, The Mekons, Joost van Bellen en J.B. Meyers op.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden