Plus

Dit is Sophie de Lint, de nieuwe directeur van de opera

Sophie de Lint (42), Nederlandse maar opgegroeid in het Zwitserse Genève, wordt de nieuwe directeur van De Nationale Opera. Ze volgt op 1 september 2018 Pierre Audi op, die dan 30 jaar aan het roer staat.

Sophie de Lint, geboren in Rotterdam, studeerde viool, bedrijfskunde en kunstmanagement Beeld Stefan Deuber

Haar naam gonsde de laatste tijd nadrukkelijk in de wandelgangen van het Nederlandse muziekleven. Toch is de benoeming van Sophie de Lint door de raad van toezicht van Nationale Opera & Ballet verrassend te noemen.

Allereerst is De Lint een vrouw, en vrouwelijke intendanten zijn nog zeldzamer dan vrouwelijke dirigenten. En ten tweede: we kennen haar hier niet, omdat voorstellingen van de Opera Zürich, waar ze momenteel directeur is, zelden of nooit door Nederlandse critici worden bezocht.

Het eerste is verfrissend. Aan het tweede is de Nederlandse operaganger gewend - Pierre Audi was hier toen hij in 1988 aantrad nóg onbekender.

Grote schoenen te vullen
Het verschil is wel dat Audi bij een operahuis terechtkwam dat financieel aan de grond zat en in artistiek opzicht niet meetelde. Dat DNO vorig jaar tot het beste operahuis van de wereld werd uitgeroepen, is dus in de eerste plaats zijn verdienste. Is De Lint de persoon die deze grote schoenen kan vullen? We zullen zien.

Sophie de Lint is niet ook een regisseur, zoals Audi, die dit talent trouwens pas in Amsterdam bij zichzelf ontdekte.

De Lint, geboren in Rotterdam, studeerde viool, bedrijfskunde en kunstmanagement. Ze was regieassistent bij verschillende operahuizen, waaronder de Bayreuther Festspiele, het New National Theatre Tokyo, de Wiener Volksoper en de Opéra van Marseille.

In 2009 begon ze bij het Opernhaus Zürich als beoogd artistiek directeur, in 2012 werd ze Operndirektorin onder intendant en internationaal vermaard regisseur Andreas Homoki. Mede onder haar leiding werd Opernhaus Zürich in 2014 bij de uitreiking van de International Opera Awards uitgeroepen tot Opera Company of the Year.

Twee keer zoveel producties
In de opera van Zürich passen minder mensen dan in Amsterdam, maar die krijgen daar twee keer zoveel producties voorgeschoteld; niet allemaal van hetzelfde soortelijk gewicht als in Amsterdam. Wel weten ze in Zwitserland soms grotere namen te strikken. Haitink dirigeerde er in 2007 een Parsifal. Dat is Audi nooit gelukt.

De Lint heeft nog geen zin in interviews. Ze wil pas in september 2018 met de Nederlandse pers praten. Wel liet ze in het persbericht dat DNO deed uitgaan in wat roestig Nederlands weten dat De Nationale Opera altijd een van haar 'favoriete gezelschappen om het meest opwindende en vernieuwende muziektheater te beleven' was.

"Het is een grote eer en een spannende uitdaging om voort te mogen bouwen op de bijzondere artistieke erfenis van Pierre Audi. Daarnaast is de terugkeer naar mijn Nederlandse wortels een droom die werkelijkheid wordt."

2020/2021
Els van der Plas, directeur Nationale Opera & Ballet, is 'heel blij' met de benoeming en ook Audi geeft zijn zegen: "Ik kijk ernaar uit om samen met haar een harmonieuze en creatieve transitie te bewerkstelligen voor dit geweldige gezelschap."

Nederland merkt in artistieke zin pas in seizoen 2020/21 iets van het beleid van De Lint. Audi heeft haar eerste twee seizoenen al volledig ingevuld, wat in een bedrijfstak die ver vooruit moet plannen niet raar is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden