Han Lips kijkt tv

Dit is dus het verschil tussen de publieke en de commerciëlen

Han Lips schrijft doordeweeks over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: Gemaakt in Nederland.

De Heineken brouwerij in Zoetermeer Beeld -

In Gemaakt in Nederland laten Katja Schuurman en Tijl Beckand zien hoe oer-Hollandse producten worden gemaakt. Eerste stop: Heineken. Niet de brouwerij in Amsterdam, maar die in Zoetermeer, van 200 voetbalvelden groot.

Er volgden meer imponerende getallen. Zo rollen er per uur 60.000 flesjes bier van de band en past er 350.000 liter bier in een vergistingstank. En daar stonden er dan weer 44 van, in Zoeterwoude. Genoeg om 44 miljoen flesjes mee te vullen.

De bierconsumptie van Lips valt er in elk geval bij in het niet. Beckand vond het ook heel veel bier, maar meesterbrouwer Willem zag dat anders. “Nee joh, in de middeleeuwen dronken mensen tien keer zo veel bier per persoon als nu.” Was dat een aanmoediging?

Ronkende voice-over

De rondleiding van Beckand langs lopende banden vol rammelende groene flesjes met etiketten en de zwaarbewaakte vrieskist met het gist waarmee Heineken brouwt (Schuurman drinkt geen bier en vloog daarom maar naar Patagonië om twee minuten met een bioloog over gist te praten) eindigde in het lab. Daar werd gemeten of de schuimkraag op een biertje wel 250 seconden bleef staan.

Uit de test kwam 249. Prima, vond Beckand, maar meesterbrouwer Willem vond het bijna tijd om in te grijpen.

Lips ook. Want hoewel hij graag kijkt naar uitlegfilmpjes zoals How It’s Made en Het Klokhuis al twintig jaar maken, was hij bij Gemaakt in Nederland toch wel afgeleid door de ronkende voice-over die nogal op de promotietour was, met onder andere ‘een merk om trots op te zijn’. Het woord helder viel ook opvallend vaak.

Zo werd weer eens goed geïllustreerd wat het verschil tussen de publieke omroep en de commerciëlen is. Het Klokhuis gaat 8 minuten naar een pindakaasfabriek, RTL in een volgende aflevering een uur naar Calvé.

Reageren? hanlips@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden