Plus Unseen Amsterdam 2019

Dit is alweer de achtste editie van Unseen Amsterdam

Beeld © Jitske Schols

De macht van het beeld wordt almaar groter. Foto’s en films zijn voor de jongste generaties belangrijkere informatiebronnen dan het gesproken of geschreven woord. Communicatie is primair kijken ­geworden – de tekst komt daarna.

Alleen al daarom is het belangrijk dat Unseen Amsterdam jaarlijks de kunstfotografie in haar volle glorie laat zien. Op de beurs gaat het niet alleen over wat in eerste instantie te zien is, maar vooral ook over het verhaal en het concept achter de beelden.

Bij Unseen is een foto een uitdrukking van een persoon die zijn verhaal aan ons vertelt. In de woorden van directeur Marina Paulenka: ‘Fotografie is een krachtig middel om communicatie te kunnen bevorderen, maar het is ook een medium voor kritische benaderingen, om generaties te verbinden en om een interculturele dialoog aan te gaan’.

We worden elk moment van de dag omringd door beelden. Het is belangrijk echt goed te leren kijken om zodoende de betekenis van afbeeldingen te begrijpen. Of het nu om de architectonische commentaren van Felicity Hammond gaat, de met bladgoud bewerkte droombeelden van het Spaanse duo Albarrán Cabrera of Kim Boskes grote, geconstrueerde beelden van de Amagoiwaterval in Japan (die Boske vervolgens liet afdrukken op handgemaakt Japans washipapier en daarna ook nog dipte in blauwe indigobaden).

Dit is alweer de achtste editie van Unseen Amsterdam. Vorig jaar kwamen meer dan 25.000 bezoekers naar Westergas en ook dit jaar zijn op die plek de belangrijkste ontwikkelingen op het ­gebied van de ­hedendaagse fotografie te zien.

Het Parool is mediapartner van dit fotografie-evenement en daar zijn we op de redactie trots op. Ik hoop dat u plezier ­beleeft aan de stukken over de kracht van het beeld, of beter nog, dat deze reeks artikelen u warm maakt voor een bezoek aan Unseen Amsterdam.

Jan Pieter Ekker
Chef Kunst

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden