PlusAchtergrond

Dit Amsterdamse modemerk maakt ‘draagbare kunst’

Yonah de Beer, de kunstenaar voor de nieuwe collectie van Artistic., in zijn atelier.Beeld Renée Spees

De musea zijn dicht en exposities zitten er voorlopig ook niet in. Hoe komt de kunstliefhebber dan aan z’n trekken? Simpel, dachten studenten Bart Lorent (24), Tiger-Jordan Laret (23) en Marc Bouland (22): ze brengen kunst de straat op, door het af te drukken op kleding. 

Zo begon het gloednieuwe Amsterdamse modemerk Artistic.. De beginnende kunstenaar kan zijn of haar kunst toch etaleren, en de ‘kunstjunkie’ kan ernaar kijken - of het zelfs dragen. In november kwam een eerste collectie van T-shirts uit, in samenwerking met kunstenaar Tessa Hermes. “Dat viel goed in de smaak: we hebben bijna alles verkocht,” zegt medeoprichter Lorent.

Minor

De drie oprichters ontmoetten elkaar op de Hogeschool van Amsterdam, tijdens een minor ondernemerschap. Vanuit hun gezamenlijke passie voor mode en kunst kwamen ze op het idee van Artistic. De minor is bijna afgerond, maar daar houdt het voor de jongens niet op. “Het was een opzetje, maar we willen nog flink uitbreiden.”

Het idee is om opkomende kunstenaars te promoten. “En natuurlijk om gewoon hele toffe kleding te verkopen. Het is heel gaaf om mensen in onze producten te zien lopen.” Een deel van de opbrengst gaat naar de artiesten. 

Kleding als canvas

Een van die kunstenaars is Yonah de Beer (24), die begin vorig jaar is begonnen met kunstatelier Insi, waar hij doeken schildert om te verkopen. “Maar daar kon ik tijdens de eerste lockdown nauwelijks zitten, omdat het een gedeelde ruimte is.” Sinds de zomer is hij er echter elke week te vinden. Vooral om te schilderen, maar nu dus ook om kledingontwerpen te maken. 

De Beer is net afgestudeerd aan de Bildung Academie, een opleiding gericht op persoonlijke ontwikkeling, waar hij naar eigen zeggen ‘leerde creëren’. Die vaardigheid botviert hij nu op kleding. “Ik behandel elk kledingstuk alsof het een doek is. Elk shirt krijgt ook een naam. Kleding is mijn canvas en mensen dragen dat op hun lichaam. Dat vind ik absurd mooi.” De collectie komt eind februari uit.

De eerste collectie, in samenwerking met Tessa Hermes.Beeld Sophie Derksen

Tattoo

Op de Bildung Academie leerde De Beer ook dat creativiteit geen grenzen heeft: “Voor mijn eindpresentatie deed ik een performance piece, met stand-up-filosofie over tijd. Tijdens de presentatie werd de natuurkundige formule voor tijd op mijn voet getatoeëerd. Nou, dat blijft me dus voor altijd bij.”

De samenwerking met Artistic. komt op een mooi moment voor de kunstenaar. Hij wilde juist rond deze tijd zijn eerste expositie opzetten. “Dat ging natuurlijk niet door. Nu zie ik dit als mijn expositie.” 

Uiteindelijk hopen Lorent en zijn partners dat Artistic. een plek kan worden waar kunstenaars elkaar kunnen ontmoeten en ondersteunen. “We gaan ook een podcast maken en workshops geven.” De doelgroep is vrij breed: “Gewoon iedereen die het vet vindt.” 

Stedelijk

Voor Lorent zelf geldt dat hij met het merk eindelijk een soort zingeving heeft gevonden. Hij begon een aantal jaar geleden met een studie algemene sociale wetenschappen, waar hij mee stopte om over te stappen naar psychologie. Ook dat bleek niets voor hem. “Toen ging ik commerciële economie doen, en daar kwam dit bedrijfje uit. Ik ben eindelijk tevreden.”

En De Beer? Die noemt kleding ontwerpen een droom die uitkomt, maar “mijn ultieme droom is om in het Stedelijk te hangen”.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden