Directeur Van Gogh: past naakt nog in een museum?

Is een tekening met vrouwelijk naakt geschikt voor mensen uit alle culturen, en moet een museum daar rekening mee houden? Die vraag wierp directeur van het Van Gogh Museum Emilie Gordenker zondag op in Buitenhof. Dat heeft ze geweten.

Gordenker, pas een week in dienst als museumdirecteur bij het Van Gogh, werd bevraagd over de nieuwe aanwinst van het museum, de pasteltekening Badende vrouw van de Franse impressionist Edgar Degas (1834-1917). Daarop is het pronte achterwerk van een naakte vrouw te zien.

De conservator van het Van Gogh Museum, Fleur Roos Rosa de Carvalho, vertelde vorige maand in de Volkskrant dat aan de aankoop, à raison van 6 miljoen euro, de nodige discussie vooraf was gegaan. Want kun je ­anno 2020 een afbeelding van een naakte vrouw tentoonstellen?

Politiek correcte musea

Gordenker gaf in Buitenhof nadere uitleg: “Musea staan in toenemende mate midden in de maatschappij,” zei ze. “De hele #MeToo-discussie, de discussie of vrouwelijke naakten wel geschikt zijn voor mensen van alle culturen, die moet je voeren. (...) Ik ben blij dat we het gekocht hebben en dat we het erover hebben, want zo krijg je meerdere perspectieven op een kunstwerk.”

Ook merkte ze op dat de discussie over hoe politiek correct musea moeten zijn, ‘gepolariseerd’ is. Dat laatste bleek een juiste constatering. PVV-Kamerlid Martin Bosma was er bijvoorbeeld op Twitter als de kippen bij om de uitspraken van Gordenker te veroordelen. ‘Onze linkse museumwereld capituleert weer eens. Geen vrouwelijk naakt, want ‘andere culturen’.’ De rest van de dag bleef het stormen op sociale media.

Wat hoort in een museum

De discussie over de het werk van Degas, dat overigens gewoon te zien is in het Van Gogh Museum, staat niet op zichzelf. Vorig jaar maakte het Amsterdam Museum bekend de term Gouden Eeuw te schrappen, het Rijks paste al eerder de bordjes aan bij werken die verwijzen naar het slavernijverleden. In het Mauritshuis werd, toen Gordenker daar directeur was, een buste van Johan Maurits tijdelijk naar het depot verplaatste wegens diens betrokkenheid bij slavernij.

Gordenker vindt het belangrijk dat de discussie over wat wel en wat niet in een museum thuishoort juist binnen de instelling gevoerd wordt, ook met de bezoekers. “De functie van een museum verandert,” zei ze in ­Buitenhof. “We gaan de discussie daarover graag aan.”

Het nieuw aangekochte werk van Degas werd in januari onthuld.Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden