PlusInterview

Directeur Ketelhuis: ‘Amsterdam moet bij noodsteun instellingen eerst de zwakkeren helpen’

Begin mei kondigde de gemeente aan de noodsteun voor de Amsterdamse culturele instellingen in twee fasen te verstrekken: eerst zijn de grote, gesubsidieerde instellingen aan de beurt, daarna de rest. Ketelhuis­directeur Alex de Ronde plaatst vraagtekens bij deze volgorde.

Alex de Ronde, directeur van Het Ketelhuis, wil niet tot augustus wachten op steun.Beeld Bob Bronshoff

Voor de bar in Het Ketelhuis hangen al twee grote, plastic schermen. “Maar we krijgen voor 1 juni nog betere binnen,” vertelt directeur Alex de Ronde. “Want ze zullen wel een tijdje moeten blijven hangen.”

Het duurt nog even voordat het filmhuis in het Westerpark weer open mag, maar De Ronde en zijn team zijn druk bezig met de voor­bereidingen. Niet alleen de spat­schermen bij de bar zijn onderdeel van de ‘coronaproof’ versie van Het Ketelhuis, De Ronde heeft ook mondkapjes voor zijn personeel ­besteld. “Die laten we door Syriërs hier in Amsterdam maken. Met het logo van Het Ketelhuis erop gedrukt, dan komt het niet zo dreigend over,” vertelt de directeur lachend.

Terras en restaurant

Het zijn dan ook niet de nieuwe protocollen tegen de verspreiding van het coronavirus die voor problemen bij Het Ketelhuis zorgen. Natuurlijk kan een aanzienlijk kleiner aantal bezoekers terecht in de zalen, maar Het ­Ketelhuis heeft ook een restaurant en een groot terras tot zijn beschikking. “Dus hebben we in vergelijking met andere filmhuizen meer eigen ­inkomsten.”

De Ronde ziet daarentegen wel problemen voor zijn bedrijf en vergelijkbare instellingen. Die problemen worden veroorzaakt door de manier waarop de gemeente de financiële noodsteun heeft geregeld.

Begin mei kondigde het college van burgemeester en wethouders aan ­ 17 miljoen euro aan noodfondsen vrij te maken voor de culturele sector. De steunmaatregel zou in twee fasen worden uitgevoerd. Eerst gaat financiële steun naar de instellingen die behoren tot de ­zogeheten Amsterdamse Basis­infrastructuur (A-Bis) of tot de elf grootste Kunstenplaninstellingen bij het AFK, waaronder Rialto en De Kleine Komedie.

Pas in augustus horen de overige instellingen, waaronder Het Ketelhuis, waar zij aan toe zijn. “Dat is een ontzettend onlogische volgorde,” vindt De ­Ronde.

Cruciaal in de sector

De ‘grotere’ instellingen in het Kunstenplan krijgen namelijk al relatief veel subsidie en zijn daardoor minder afhankelijk van de inkomsten die de laatste maanden zijn weggevallen. “Juist de bedrijven die het moeten hebben van eigen inkomsten uit ­bezoek en zaalverhuur, zijn nu de zwakkeren.”

En zij kunnen volgens De Ronde niet tot augustus wachten. “Het is zoals oud-minister Jan Pronk placht te zeggen: bij elke nieuwe overheidsmaatregel dien je allereerst te kijken naar het effect ervan op de zwakkeren in de samenleving.”

De woordvoerder van cultuurwethouder Touria Meliani laat weten dat de volgorde waarin de instellingen financiële steun ontvangen, wordt bepaald door de plaats die zij innemen in het Amsterdamse ­cultuurlandschap.

“De Kunstenplaninstellingen zijn cruciaal in de Amsterdams cultuursector en spelen een belangrijke rol binnen de verschillende ketens daarvan. Het zijn instellingen die producerende collectieven, zoals theater­gezelschappen, dansgezelschappen en orkesten, maar ook individuele makers, een podium geven. Musea die kunstenaars aan werk helpen, instellingen die een belangrijke rol spelen op het vlak van talentontwikkeling en ontwikkelingen binnen kunstdisciplines en instellingen die be­palend zijn voor het nationale en in­ternationale karakter van de Amsterdamse cultuursector.”

Establishment

Volgens de woordvoerder kunnen bovendien kleinere bedrijven die voor augustus in de ­financiële problemen komen, eerder rekenen op hulp. “Indien ­nodig betaalt het AFK het subsidie­bedrag voor het laatste kwartaal van het jaar eerder uit.”

Volgens De Ronde neemt dat het ­onderliggende probleem niet weg. Hij begrijpt dat het geen onwil vanuit de gemeente is, maar bekritiseert de tendens. “Je geeft het establishment voorrang en de kleintjes kunnen wel even bellen als het echt misgaat.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden