PlusBlikvangers

DIN 20 heeft een enorme aantrekkingskracht op (klauterende) kinderen

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden?

Op het gras staat DIN 20 er prima bij, alsof het beeld nog maar net is opgeleverd. Beeld Nosh Neneh
Op het gras staat DIN 20 er prima bij, alsof het beeld nog maar net is opgeleverd.Beeld Nosh Neneh

Soms constateren we in deze rubriek dat beelden in de openbare ruimte na de feestelijke opening een beetje aan hun lot worden overgelaten. Weer en wind krijgen greep op de kunstwerken, graffiti en andere vormen van vandalisme doen de rest.

Het beeld van André Volten aan de Wiltzanghlaan staat er echter keurig bij. Het beeld straat fris in de zwarte, industriële verf. Vroeger stond het op straattegels die onderdeel uitmaakten van een plein. Tegenwoordig ligt rond het beeld een grasveldje. In het groen zitten lampen verstopt die het beeld ’s avonds aanschijnen, maar twee van de drie lampen branden overdag. Daar gaat toch iets niet helemaal goed.

Het beeld van Volten is vervaardigd uit stalen H-balken met de industriële benaming DIN 20. De kunstenaar zaagde deze balken af tot het formaat van een kubus en laste de afzonderlijke delen op een speelse manier aan elkaar. Speels, maar niet lukraak. De rechthoekige structuur heeft een zekere consequentie.

DIN 20 staat voor het gebouw van de voormalige Amstel HTS, waar onderwijs gegeven werd in bouwkunde, weg- en waterbouwkunde, werktuigbouwkunde en ook elektrotechnisch onderwijs. Later werd het een asielzoekers­centrum. Tegenwoordig is hier Wow gevestigd, met een hostel, woon-werkstudio’s voor creatieve talenten, restaurant en galerie.

Voltens beeld stond eerder in het Vondelpark. In 1965 bestond dat honderd jaar, aanleiding voor een tentoonstelling met moderne beelden. Er was onder andere werk te zien van Alexander Calder, Hiroshi Teshigahara en Ossip Zadkine, een geverfde boomstam van Karel Appel, een watersproeier van Jean Tinguely en een enorme stoel van Wim T. Schippers.

Het Polygoonjournaal deed destijds verslag en signaleerde dat het werk van André Volten een enorme aantrekkingskracht had op kinderen. Dat heeft het op de huidige locatie nog steeds: tijdens ons bezoek had een klauterend jongetje zojuist de top bereikt.

Volten was aanvankelijk schilder, maar raakte omstreeks 1950 geïnteresseerd in beeldhouwkunst. Op de NDSM-scheepswerf in Noord leerde hij lassen. Hij legde zich toe op abstracte beelden van cortenstaal en roestvrij staal en maakte tal van beelden in de openbare ruimte.

Zijn bekendste beeld in Amsterdam is waarschijnlijk het Monument voor A. Winkler Prins op het Frederiksplein, bijgenaamd de knakenpaal. Omdat daar ook steeds kinderen in klommen, is een deel van de tussenruimtes dichtgemaakt. Op DIN 20 kunnen klimgeitjes nog steeds hun gang gaan, al is dat eigenlijk niet de bedoeling.

Wat DIN 20
Sinds 1965
Kunstenaar André Volten
Waar Wiltzanghlaan, Bos en Lommer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden