Diederik Ebbinge: ‘Ik zeg steeds tegen mezelf: stop toch met dat kijken op Twitter.’

PlusInterview

Diederik Ebbinge: ‘Ik heb slim gebruikgemaakt van succes van De Luizenmoeder’

Diederik Ebbinge: ‘Ik zeg steeds tegen mezelf: stop toch met dat kijken op Twitter.’Beeld Mark van der Zouw

Dat hij een tweede seizoen mag maken van Promenade, de satirische ‘talkshow over meningen’, komt voor Diederik Ebbinge op een treffend moment. Hij kan de ‘wiebeligheid van deze tijd’ omzetten in humor.

‘Of ik verbaasd was dat ik een nieuwe reeks mag maken? Nee, natuurlijk niet!,” zegt Diederik Ebbinge (51). “Promenade is een culthit geworden. Wij maakten het voor de fijnproever en er kwamen steeds meer fijnproevers bij. Het is tegenwoordig niet zo makkelijk om iets dat totaal niet wordt bedacht vanuit het trekken van zo veel mogelijk kijkers, op televisie te lanceren.”

In het absurdistische Promenade nemen Ebbinge en Ton Kas, Henry van Loon en Eva Crutzen op zondag de week op geheel eigen wijze door. Zij knipogen rijkelijk naar alle Nederlandse talkshows en entertainmentrubrieken.

Kijkcijfers

Het feit dat de eerste paar afleveringen nauwelijks kijkers trokken, werd een onderdeel van de grap. Net als de plotselinge cijferstijging na de oproep van Ebbinge in De Wereld Draait Door aan iedereen die thuis een meetkastje heeft staan om op Promenade af te stemmen. Prompt keken drie keer zoveel mensen.

Jarenlang probeerde hij zijn idee te slijten aan een zendermanager. “Te ongrijpbaar, kreeg ik steeds te horen. Dat kon ik niet weerspreken. Dat is juist het leuke eraan.” Waarom het ineens wél lukte? “Ik heb gewoon slim gebruikgemaakt van het succes van De Luizenmoeder. Ik was ineens hip, dus dacht ik: áls ik het nog eens wil doen, is dit hét moment.”

Nog over die eerste kijkcijfers: “We kregen een onmogelijke plek toegewezen op NPO 3, midden in de kerstvakantie en recht tegenover alle jaaroverzichten. Het maakte me eerst een beetje chagrijnig, maar al snel voelde het juist bevrijdend. Veel meer dan bij De Luizenmoeder dat belachelijk veel publiek trok.”

“Als je net boven de 100.000 uitkomt, denk je echt: nu maakt het me allemaal écht geen reet meer uit wat we doen. We besloten hooguit de kijker halverwege de serie net wat meer handvatten te geven.”

Ebbinge lacht: “Het was voor veel mensen toch wat té ongrijpbaar. Leuk dat de cijfers omhoog gingen, maar vooral omdat daarmee de kans groter werd om het nog eens te doen.”

Seizoen 2 betreft een Zomer Promenade. “Denk aan een tropisch strand als decor. Een soort Hawaïaanse beachbar. Met heel veel coronamaatregelen, dat wel. Wij willen het lekker luchtig houden, maar het is uiteraard de vraag of we al die ellende van tegenwoordig wel buiten de deur kunnen houden.”

Inhoudelijk wordt dezelfde lijn doorgetrokken: losgaan op het ‘meningencircus’. “Dat iedereen zonder gêne en zelfs bloedserieus maar van alles roept. Een vrij wonderlijk fenomeen van deze tijd. En het wordt steeds erger. Er is bijna geen satire meer over te maken, joh. Dat die geschifte mensen steeds dichterbij komen, vind ik een eng idee. Laatst plaatste Doutzen Kroes wat op haar Instagram over coronacomplotten en mensen die ik ken – leuke mensen zelfs, slim ook – delen dat bezopen bericht dan! Iedereen is knettergek geworden.”

“De wiebeligheid van deze tijd, ik erger me er kapot aan,” vervolgt Ebbinge ernstiger. “Het is deprimerend en zorgelijk. Ik zeg steeds tegen mezelf: stop toch met dat kijken op Twitter. En toch lees ik dagelijks weer berichten van die Trump. Die man is gek, maakt zijn land kapot. Dat weten we nu wel, zou je dan denken. Maar het is een soort van verslaving. In die zin ben ik misschien ook wel verloren.”

Dikkie Dik

Ebbinge werd onlangs door een journalist gebeld met de vraag hoe hij terugkijkt op zijn sketch over Dikkie Dik – voorgelezen met een Surinaams accent – als onderdeel van de cabaretformatie De Vliegende Panters. “Ik vond dat ik vrij genuanceerd zei dat ik dat op die manier nu niet meer zou doen. Je moet je verhouden tot de tijd. En tegenwoordig moet je gewoon slimmer zijn om over dat soort dingen humor te maken. De reactie was direct: is die Diederik helemaal gek geworden? ‘Hij schaamt zich voor die act!’ Maar dat zei ik toch niet? Hoe genuanceerd je ook probeert te zijn, het wordt veelal in het extreme getrokken.” Promenade werkt dan als een uitlaatklep. “Die ergernis omzetten in humor, dat is mijn vak. Het is ook mijn redding, anders word ik hartstikke depressief. Nu dwing je jezelf er tenminste toe om te lachen. Al moet dat soms uit m’n tenen komen.”

Promenade, zondag 21.15 uur, NPO 3

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden