Plus Media

Die twinkeling in de ogen is terug

Het zat schoenontwerper Jan Jansen lange tijd niet mee, maar de passie voor zijn vak verdween nooit. Dit najaar brengt hij een nieuwe schoen uit, in samenwerking met Rem D. Koolhaas' United Nude: de X-Ray.

Jan Jansen en Rem D. Koolhaas Beeld Linda Stulic

Vandaag wordt hij 76. Jan Jansen, schoenenheld die elke mogelijke Nederlandse modeprijs heeft gewonnen en is gekopieerd door niemand minder dan Miuccia Prada en Giorgio Armani. In juli 2015 moesten Jansen en zijn vrouw Tonny, al meer dan vijftig jaar onafscheidelijk, hun huis boven de winkel op het Rokin uit, na het faillissement van de winkeleigenaar. Ze verhuisden naar een nieuwbouwwoning elders in het centrum. Jansen heeft er een werkkamer met kasten vol knipselmappen en planken vol legendarische modellen, zoals de Bamboeschoen uit 1973, die is opgenomen in de collectie van het Rijksmuseum.

Inmiddels is hij weer fulltime aan het werk en hij heeft er zin in. En dat komt mede door Rem D. Koolhaas (42), neef van de beroemde architect, die hem zo'n twee jaar geleden vroeg samen een schoen te maken. Koolhaas studeerde architectuur in Delft met Lok (44), Jansens jongste zoon. Koolhaas is als creative director van schoenenmerk United Nude altijd op reis, maar die paar keer per jaar dat hij in Nederland is, gaat hij steevast op bezoek bij de Jansens voor Tonny's zuurkool.

De heren hadden hun zinnen gezet op een nieuwe versie van de Bamboeschoen, dit keer van carbonfiber van een leverancier uit Hongkong. Koolhaas: "Wij zijn de enigen die schoenen met hem maken, normaal maakt hij surfboards, spoilers en propellers voor vliegtuigen." Uiteindelijk werd gekozen voor een metalen proef­model van Jansen uit de jaren zeventig. Nooit uitgebracht, maar nog steeds een te gek modern model.

1100 euro

De schoen, de X-Ray genaamd, is in de voorverkoop al zo'n 120 keer verkocht, wat veel is voor zo'n bijzonder model dat ook nog eens 1100 euro moet gaan kosten. Jansen: "Mijn duurste schoen ooit, maar het was waanzinnig kostbaar om dit prototype te maken. Dit is 3D-techniek van heb ik jou daar, gekoppeld aan veel handwerk, een ontwikkeling van een jaar. Je vindt niemand in de wereld die deze uitdaging en investering aangaat, behalve Rem."

Koolhaas: "Ik kom niet uit de schoenenbusiness en vind het interessant om te experimenteren, kijken hoe ver je kunt gaan. Daarbij ligt wel het gevaar op de loer dat je een voorwerp maakt dat uiteindelijk mooier is op tafel dan aan de voet." Jansen: "Dat doen de meeste technische modelleurs, die maken de schoen op een leest, maar passen het model nauwelijks aan de voet, waardoor bijvoorbeeld enkelbandjes vrijwel altijd te kort zijn." Zo niet bij de X-Ray. Koolhaas' Chinese vrouw Ferrari paste het ­model door, net als alle andere United Nude­modellen.

Onlangs verhuisde het stel met hun drie kinderen van 9, 7 en 4 na jaren in Hongkong en Guang­zhou te hebben gewoond naar Los Angeles - onder andere om de Amerikaanse tak van het bedrijf een boost te geven.

Na zijn studie zag Koolhaas architectuur niet meer zitten. Hij knutselde een kartonnen proefmodel van de schoen die later de Möbius zou gaan heten (vertrekpunt was de Barcelonastoel van Mies van der Rohe), Jan Jansen was onder de indruk en schonk hem enkele leesten.

In de afgelopen dertien jaar heeft United Nude zo'n duizend modellen ontwikkeld en zijn er winkels van Wenen en Londen tot Tokio en Taipei. De meeste zijn een franchisefiliaal: goed voor de verkoop van zo'n 150.000 paar op jaarbasis. Er zijn ook UN-tassen en -horloges en binnenkort verschijnt er een zonnebril in samenwerking met het Britse merk Linda Farrow.

Eerder werkte UN samen met Iris van Herpen en met het Japanse modemerk Issey Miyake ontwikkelde het The Rock, een sportieve wedge in felle kleuren. De X-Ray ligt vanaf november wereldwijd in diverse kleuren in de winkel.

In de wasmachine
Voor de toekomst zegt Koolhaas, een liefhebber van hakken, zich vooral op tijdloze modellen en comfort te richten. "De hele wereld loopt op gympen, zolen moeten nog zachter en lichter worden. Leer gaat verdwijnen, want mensen willen schoenen, net als hun gympen, in de wasmachine kunnen gooien."

Jansens ogen twinkelen. Het inmiddels failliete Ardenberg, dat zijn naam bezat, wilde dat hij herkenbare modellen maakte voor zo'n zeventig Van Dalenwinkels. Gedoemd te mislukken, breek hem de bek niet open. "Niemand wil een braaf modelletje van Jan Jansen." Sinds vier weken heeft hij weer een eenmanszaak, net als bij de start in 1963, en het voelt als een bevrijding. "Ik kan weer precies doen wat ik wil."

Het ontwerp van Koolhaas en Jansen Beeld Linda Stulic
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden