Die soepele stijl van Kate Atkinson is opnieuw een genot

In zo’n idyllisch landschap aan de kust komt Jackson Brodie toch niet tot rust. Beeld Getty Images/iStockphoto

Uitstekend nieuws: Jackson Brodie is terug! Negen jaar geleden publiceerde de Britse Kate Atkinson (1951) de laatste van een kwartet romans rond die melancholieke privédetective in Cambridge, die ze destijds in een ijzeren tempo van een titel per twee jaar schreef.

Sindsdien zat Atkinson bepaald niet stil: er verschenen drie zich grotendeels tijdens de Tweede Wereldoorlog afspelende romans, waarvan er twee met een Costa Novel Award werden bekroond (het ingenieuze spionageverhaal Transcriptie is krap elf maanden uit.)

Maar toch, De wijde lucht zal voor de fans van die veel door het leven geplaagde ex-militair en -politieman als thuiskomen voelen. Aanvankelijk is hij daar vooral wat wrevelig bezig met het co-ouderschap van zijn puberzoon Nathan en het schaduwen van overspelige echtelieden. Terwijl zijn relatie met Nathans moeder, actrice Julia, net zo op een dood spoor lijkt te zitten als haar binnenkort geschrapte rol als patholoog-anatoom in een tv-serie.

Zoals altijd trekt die alledaagse Brodie algauw spannender personages en verwikkelingen aan. Zo is er Vince Ives, een bezadigde veertiger die hij van een zelfmoordpoging moet afhouden nadat Ives is ontslagen, zijn vrouw Wendy hem verliet en hij ook nog van de moord op haar wordt verdacht. Trophy wife Crystal Holroyd ziet haar luxeleventje in gevaar worden gebracht door haar troebele verleden. Ondertussen duikt rechercheur Reggie Chase, ooit een protegee van Brodie, samen met haar partner Ronnie (v) in een oude zaak rond een pedofilienetwerk.

En hoe zit het met die Oost-Europese meisjes die in een vroege scène onder valse voorwendselen naar Engeland worden gelokt?

Die verschillende verhaallijnen raken uiteraard allemaal met elkaar verknoopt, om uiteindelijk bevredigend ontward en afgehecht te worden. Plottechnisch vakwerk, al leunt Atkinson soms ongegeneerd op toevalligheden. Belangrijker is opnieuw het genot van haar soepele stijl. Het gemak waarmee ze personages in een paar zinnen typeert. En de morele grijstinten waarin ze iedereen schetst, van de grootste schurk tot die heerlijk gemankeerde Brodie.

Fictie Kate Atkinson - De wijde lucht Big Sky, vertaald door Inge Kok, Atlas Contact, €24,99. 375 blz.