PlusPS

Die mannentas, wat moeten we daar in vredesnaam mee?

Al werd ie eeuwen geleden juist voor hem gemaakt, de man heeft het altijd moeilijk gehad met de tas. Het is een wankel evenwicht tussen tof en tuttig.

'Momenteel is er een jarennegentigtrend gaande, waarin de moderne variant zijn rentree maakt'Beeld -

Vrouwen slepen hun handtas overal mee naartoe, maar waar laat de man zijn waterflesje en blocnote? Ook in een tas. Maar wat voor een? Een rugzak is voor jongens, een clutch te tuttig en een aktetas is wel erg officieel.

En dan nog iets: gaat de man voor humor of stijl? Moet de tas praktisch zijn of fashionable? Kortom: die mannentas, wat moeten we daar in vredesnaam mee?

Praktisch karakter
Je zou zeggen dat we daar na al die eeuwen wel een antwoord op hebben gevonden. Oorspronkelijk werden tassen gemaakt door de jagers en verzamelaars en waren die in de eerste plaats bestemd voor mannen. Zij waren degenen die buitenshuis werkten en spullen met zich meedroegen, terwijl vrouwen thuis bleven.

De tas had een praktisch karakter. In de late middeleeuwen werd het vooral een statussymbool. "Als mannen op valkenjacht gingen, droegen ze een versierde zijden tas om hun gordel. Die tas was puur om te pronken, want handig was het niet," zegt Leonie Sterenborg, curator van een kleine tentoonstelling It's a Men's World van Tassenmuseum Hendrikje.

Vooral de oude adel paradeerde uitgedost en versierd over straat om zijn welgesteldheid te tonen. Tot de Franse Revolutie, waarna de bourgeoisie opkwam.

De burgerij koos ervoor zich serieuzer te kleden. Sterenborg: "Geen groene hemden in combinatie met blauwe broek en rode kousen meer. En de sierlijke tassen maakten plaats voor de functionele varianten."

Eigentijdser
Door de eeuwen heen kwamen er onder meer de heuptas, de brieventas, de reistas, de buideltas, de sporttas en het polstasje bij. Opvallend: de meeste varianten zijn er nog steeds, al dan niet wat eigentijdser.

Op de catwalk lopen mannen dit jaar met ouderwetse buideltassen, maar dan een moderne leren versie, strak vormgegeven en afgewerkt, schuin gedragen over de schouder. Of juist met de grote klassieke handtassen met het merklogo duidelijk zichtbaar. Maar zoals je bij vrouwen de trends van de catwalk later terugziet op straat, is dat bij mannen niet zo snel het geval. Logisch ook, want welke man - buiten de modebetrokkenen - kijkt er nou naar modeshows?

Hoewel het belang meer en meer verschuift van functioneel naar modeaccessoire, is de tas nog steeds geen statussymbool waarmee de man zijn outfit afmaakt.

"Bovenal moet het praktisch zijn, zonder toeters en bellen. Gewoon een tas waar alles in past als we een dag onderweg zijn," zegt Jos van Heel, stylist en fashion director van Vogue Man.

Tentoonstelling It's a Men's World, t/m 27/8 in Tassenmuseum Hendrikje, Herengracht 573.

Buideltas

De oudste tas uit de collectie van Tassenmuseum Hendrikje is een
zestiende-eeuwse heupbuidel, gemaakt van geitenleer en met een ronde ijzeren beugel die met de heup mee vormt. Bedoeld voor de rijkere marktkoopman. In de achttien vakken van de buidel - sommige verstopt achter een geheime sluiting - bewaarde hij verschillende valuta.

Nu denkt u vast: alleen Vierdaagsewandelaars dragen toch zo'n buideltas? "Momenteel is er een jarennegentigtrend gaande, waarin de moderne
variant zijn rentree maakt," zegt stylist Jos van Heel. Schuin gedragen over de schouder, in plaats van rond de middel. "Nu doorbreekt het de outfit. De buidel is ook nog eens handig, want je hebt alles dicht bij je."

Beeld -

Polstasje

Vanaf de zestiende eeuw werden er vaker zakken in kledingstukken van mannen gemaakt, waardoor een tas in sommige situaties overbodig werd. Het polstasje, een soort clutch maar dan met lusje om de pols doorheen te steken, werd uitsluitend door mannen gedragen.

Mannenbroeken waren in de jaren zeventig en tachtig bovenin zo strak, dat niets meer in de zakken paste. Curator Leonie Sterenborg: "Denk aan de outfits van David Bowie en Mick Jagger. De polstas was een goede oplossing om toch hun sleutels en portemonnee kwijt te kunnen."

Waar dat ding is gebleven? Het wordt nu vooral door vrouwen gebruikt - mannen zie je er niet mee. Terecht, zegt stylist Van Heel. "De modewereld heeft het geprobeerd. Ik ontken het bestaan. Dat doe ik wel vaker met dingen waar ik niets in zie."

Beeld -

Nektasje

Sommigen willen er nog niet dood mee gevonden worden, maar op straat zie je hem overal: het nektasje, als ketting of schuin over de schouder gedragen. Vaak van Franse en Italiaanse grote merken als Gucci en Louis Vuitton. "Zo'n klein tasje is nog te betalen en het dient toch als statussymbool," zegt stylist Jos van Heel. "Vaak zijn het imitaties, maar dat vind ik juist leuker. Dan is het tenminste ironisch; een soort knipoog."

Grote merken zoeken angstvallig naar manieren om mannen aan de designertas te krijgen.

Zo heeft Chanel voor het eerst een man - zanger en tassenliefhebber Pharrell Williams - aangetrokken als model voor de mannentassencollectie en werkt Louis Vuitton samen met streetwearmerk Supreme. Volgens Van Heel is zo'n samenwerking de toekomst. "Tassen zien er daardoor aantrekkelijker uit. Voor mannen moet de tas tof zijn."

Rugzak

De rugzak kennen we uit het leger: handig om veel spullen en gewicht te dragen. Vanaf de jaren zestig werd meer gekampeerd en gereisd, waardoor hij vaker in het straatbeeld opdook.

"Maar in het dagelijks leven was de rugzak toen nog not done," zegt curator Leonie Sterenborg. "Onder invloed van jeugdculturen als punk werd hij in de jaren tachtig steeds normaler."

Inmiddels is de grens tussen vrije tijd en werk vervaagd en is de praktische rugzak onder mannen veruit de populairste tas.

"Zelfs zakenmannen op de Zuidas mogen een rugzak dragen."

Er is keuze genoeg: de klassieke rugzak van Visvim voor de geraffineerde look of de gekleurde rugzakken met riemsluitingen van Herschel voor de hipster.

Beeld -

Mannenclutch

Vrouwen gebruiken de clutch tijdens het uitgaan; er passen slechts een bos sleutels, een pakje sigaretten en een telefoon in. Het is misschien wel het ultieme voorbeeld van de verschuiving van functioneel naar modeaccessoire.

Is de man binnenkort ook aan de clutch? Van Heel denkt van niet. "In Parijs en Milaan en bij modeshows zie ik hem steeds vaker, maar voor de ­Nederlandse man is de clutch toch te onpraktisch. En het ziet er tuttig uit."

De meer gangbare variant is de sleeve. Deze is groter, waardoor er ook een dunne laptop of iPad in past. Een verkapte laptophoes dus, gemaakt van bijvoorbeeld leer.

Beeld -

Aktetas

De brieventas werd gebruikt om brieven en schrijfgerei in mee te nemen, zodat men ook onderweg nog kon schrijven. In de negentiende eeuw kreeg deze de vorm zoals wij die nog steeds kennen. Er werd een handvat aan gemaakt en gebruikten werkende mannen massaal die aktetas. "Praktisch om papieren in te vervoeren," zegt Sterenborg.

De aktetas is nooit meer verdwenen. We zien hem nu vaak met schouderhengsel of gemaakt van bijvoorbeeld zeildoeken. Maar kan dat nog wel? Van Heel: "Ik vind hem tuttig. De messengertas, zo'n schoudertas met hengsel en flap die je omslaat, de casual variant, die vind ik veel leuker."

Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden