Dichters geïnspireerd door Hollandse meesters

Tien dichters hebben zich ieder laten inspireren door een werk dat te zien is op de tentoonstelling 'Hollandse meesters uit de Hermitage; oogappels van de tsaren', de expositie die dit weekeinde opent in de Hermitage Amsterdam.

Dr. Irina Sokolova, hoofdconservator van de Hollandse meesters in de Hermitage in Sint Petersburg. Beeld anp

Anna Enquist, Cees Nooteboom, Dorien de Wit, Ellen Deckwitz Helst en Hilmano van Velzen pakten de pen op, net als Ilja Leonard Pfeijffer, K. Schippers, Pien, Rodhan Al Khalidi en Simone Atangana Bekono. Er verschijnt een bundeltje van bij de expositie: Hollandse Meesters, Hollandse Dichters.

Een aantal dichters draagt het eigen werk voor op de opening vrijdagavond. Vanaf zaterdag kan het publiek er terecht.

De Hermitage Amsterdam hoopt de kwart miljoen verwachte bezoekers de ruimte te gunnen door een nieuw kaartjessysteem, dat mensen per kwartier naar binnen laat. Daardoor zouden er, zo hoopt de kunsttempel, geen grote ophopingen ontstaan.

Ruim zestig schilderijen van Hollandse meesters, waaronder zes Rembrandts, zijn uitgeleend door het gelijknamige museum in Sint-Petersburg, dat dankzij de verzamelwoede van onder anderen de tsaren over circa 1500 Hollandse meesters beschikt. Grote motor achter de expositie is Irina Sokolova.

De Hollandse meesters zijn haar lust en haar leven. Na haar kunstopleiding belandde de Russin als jong medewerkster in de Hermitage in Sint-Petersburg. "Ik leerde er nog over de Hollandse meesters van heel oude specialisten, mensen van voor de revolutie. Dat helpt je verbinding te maken met het verleden."

Catalogus
Inmiddels is ze zelf uitgegroeid tot internationaal gewaardeerd deskundige. Ze brengt nu ook de gehele Nederlandse collectie in Sint-Petersburg in kaart voor een zeer kloeke, tweedelige catalogus.

"Het eerste deel verschijnt in december in het Russisch. We hopen nog met een Engelse en een Nederlandse vertaling te komen. Alles is gefotografeerd en wordt beschreven. Er is veel literatuur uitgevlooid en we hebben nog veel over herkomst gevonden. We hebben ook Russische bronnen weten te vinden, die nogal wat toevoegen."

Het tweede deel zal vermoedelijk nog een paar jaar op zich laten wachten, maar in het licht van de geschiedenis is dat niet veel: "Er is voor het laatst een catalogus van de collectie in de Hermitage gemaakt in de periode 1902 tot 1916. Daarop ontstond de revolutie en kwam er allemaal werk binnen dat was onteigend. Ze hadden de handen vol om alles onder te brengen, er was geen tijd voor onderzoek en om werken rustig te kwalificeren."

Vervolgens barstte de Tweede Wereldoorlog los "en tot in jaren vijftig was er geen contact met deskundigen in andere landen." Daarbij ging er van alles niet zoals het moest. "Donkere tijden, die nog eens onderzocht zouden moeten worden."

Nooit uitgekeken
Sokolova kwam in 1985 voor het eerst in het land van herkomst van haar geliefde Hollandse meesters. Nog steeds leert ze tijdens ieder bezoek bij, vertelt ze.

En nooit raakt ze op het werk uitgekeken: "Kijk nou," wijst ze naar net in Amsterdam opgehangen portretten. "Ze willen ons iets heel serieus zeggen. En die oude man, die kijkt bij zichzelf naar binnen, zoals oude wijze mensen doen." Na al die jaren kan ze er eigenlijk niet over uit dat mensen zo konden schilderen.

7 oktober t/m 27 mei in de Hermitage ­Amsterdam

Lees ook: 'Jonge vrouw met oorbellen' weer thuis en Dit zijn de exposities waar we dit najaar naar uitkijken

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden