PlusOok uit

Deze week in de bioscopen: Truman Capote, de Groninger hiv-zaak, Belle en een Franse kostuumfilm over een journalist

Joost Broeren-Huitenga
Still uit ‘The Capote Tapes’.  Beeld
Still uit ‘The Capote Tapes’.

Vriend en vijand over schrijver Truman Capote

Met zijn boek In Cold Blood creëerde Truman Capote in 1965 eigenhandig een compleet nieuw literair genre: de non-fictieroman. In de decennia tussen die publicatie en zijn dood in 1984 werd hij een markant publiek figuur – steeds markanter en steeds publieker – maar hij schreef geen boek meer. Al bij leven verwees hij naar Answered Prayers, het ‘magnum opus’ waar hij tien jaar aan werkte, als zijn postume roman. Het werd niet voltooid. Deze documentaire schetst het levensverhaal van Capote, en richt zich daarbij vooral op die laatste twee decennia. Het wordt verteld via (archief)interviews met ‘vrienden, vijanden, kennissen en critici’, onder wie filmster Lauren Bacall en schrijver Norman Mailer.

The Capote Tapes

Regie Ebs Burnough
Te zien in De Balie, Cinecenter, City, Eye, Filmhallen, Rialto VU

Wat is waar in film over de Groninger hiv-zaak?

De Groninger hiv-zaak, waarin rond 2005 mannen op seksfeesten werden gedrogeerd en geïnjecteerd met geïnfecteerd bloed, is een van de meest geruchtmakende strafzaken van de afgelopen jaren. Dat had voer voor een spannende thriller of meeslepend rechtbankdrama kunnen zijn, maar filmmaker en beeldend kunstenaar Tim Leyendekker kiest een complexere vorm. In zeven op zichzelf staande en toch nauw verbonden sequenties worden verschillende kanten van de zaak onderzocht. Sommige scènes zijn documentaire, zoals een interview met een van de daders, Hans J., en met een microbioloog die haast liefdevol vertelt over de verspreiding van virussen. Andere momenten zijn overduidelijk fictie, zoals twee theatrale en lichtelijk absurde scènes waarvoor theatermaker Gerardjan Rijnders de dialogen schreef. En soms laat Leyendekker moedwillig in het midden wat waar is en wat niet.

Feast

Regie Tim Leyendekker
Met Kuno Bakker, Sanne den Hartogh
Te zien in De Balie, Eye, Het Ketelhuis, Studio/K

Belle en het Beest, maar dan in de virtuele wereld

Al zo ongeveer zo lang als het internet bestaat, reflecteert de Japanse animatiefilmmaker Mamoru Hosoda in zijn werk op de mogelijkheden en gevaren ervan. Zijn nieuwste film is een update van Belle en het Beest, maar dan in de digitale wereld. Tiener Suze, in het echte leven een onzeker muurbloempje uit een kleine stad, transformeert in de virtuele wereld ‘U’ tot Belle, een succesvolle zangeres met miljarden volgers. Hosoda liet zich niet alleen inspireren door het klassieker verhaal van Jeanne-Marie Leprince de Beaumont, maar ook door de Disneyversie van dat verhaal uit 1991. Voor het karakterontwerp van zijn hoofdpersoon strikte Hosoda voormalig Disneyanimator Jin Kim, en de Ierse studio Cartoon Saloon was verantwoordelijk voor de achtergrondtaferelen in de virtuele wereld. Gezamenlijk leveren ze een overweldigende visuele ervaring.

Belle

Regie Mamoru Hosoda
Te zien in Arena, City, Eye, Kriterion, Lab111, De Melkweg, De Munt, Pathé Noord

Energieke kostuumfilm over tabloidjournalist in Parijs

Deze energieke kostuumfilm verfilmt de gelijknamige, tussen 1837 en 1843 serieel verschenen roman van Honoré de Balzac. Of eigenlijk vooral het tweede deel ervan, waarin hoofdpersoon Lucien Chardon zich de adellijke achternaam van zijn moeder aanmeet en van zijn kleine geboorteplaats naar de hoofdstad trekt om het te maken als journalist. Dat lukt hem – hij wordt een sterauteur bij de tabloidkranten van Parijs – maar wel alleen door al zijn morele waarden overboord te gooien. Gionnoli brengt deze rise and fall – want dat dit uitloopt op een tragedie staat van meet af aan vast – met verve in beeld, mede met dank aan een rijke collectie bijrolspelers onder wie Jeanne Balibar en Gérard Depardieu.

Illusions perdues

Regie Xavier Giannoli
Met Benjamin Voisin, Cécile de France
Te zien in Cinecenter, Eye, Filmhallen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden