Plus Achtergrond

Deze tentoonstelling onderzoekt de toekomst van de drukpers

Hoe men in de toekomst met drukwerk omgaat, is relevant, maar onmogelijk te zeggen. Beeld Alex de Vocht

Hoe ziet het gedrukte kunstwerk eruit in 2079? Dat vraagt het AGA Lab zich bij zijn zestigste verjaardag af. Vier kunstenaars geven een antwoord in de kleine, maar fijne tentoonstelling Cmd P for 2079 in het Allard Pierson Museum.

Voor de tentoonstelling Cmd P for 2079 selecteerden curator Sofie Dederen en AGA Lab vier kunstenaars(collectieven) om onderzoek te doen naar print en drukwerk, en te speculeren over de toekomst van het medium: het Londense transdisciplinaire grafisch ontwerpcollectief Åbäke, de Oostenrijkse Karin Ferrari, de Turkse, in Amsterdam wonende en werkende Emre Hüner en ooooo, een collectief uit België.

Zij werkten drie maanden binnen het artists in residence-programma van AGA Lab, in samenwerking met conservatoren van het Allard Pierson Museum, die enorme collecties beheren op het gebied van grafische vormgeving, typografie en kalligrafie. Daarbij kwamen vragen aan de orde als ‘Wie zal bepalen wat en hoe we overdragen?’ en ‘Bestaat het gedrukte kunstwerk nog in 2079 en, zo ja, hoe ziet het eruit?’

Verborgen metaverhaal

De antwoorden op die relevante, maar onmogelijk te beantwoorden vragen zijn te zien op meerdere plekken in het museum. Beneden is een bescheiden opstelling waarin alle vier een eigen hoekje hebben. 

Åbäke wil met zijn opstelling vragen stellen bij de collectie van het Allard Pierson, want de wijze waarop collecties worden verzameld en in de loop van de tijd veranderen, bepaalt mede hoe een object of gedrukt werk veranderingen in functie en betekenis kan ondergaan. Maar wie bepaalt eigenlijk wat wordt opgenomen in de collectie?

Hüner maakte prints waarin hij het New Alphabet van Wim Crouwel combineert met technische tekeningen en archeologische, 3D-geprinte beelden, allemaal uit de Bijzondere Collecties. Ook Karin Ferrari putte uit beelden uit de omvangrijke boekencollectie van het Allard Pierson voor de houtsnedes die ze maakte voor haar installatie. 

Ze combineert eeuwenoude prenten met logo’s van multi­nationals zoals Starbucks en Apple en digitale iconen (lege batterij, geen bereik enzovoorts). Volgens de zaalteksten vertellen haar collages een ‘verborgen metaverhaal over de strijd tussen de donkere machten en de verlossende mystici’.

Irma Boom

Die zaalteksten zijn een dingetje – ze zijn soms erg hoogdravend en staan vol onnavolgbare zinnen. Dat neemt niet weg dat er prachtig drukwerk te zien is. Prints op fluweel en op zijde, op waterafstotend papier met watervaste inkt en op een T-shirt dat te koop is in de museumwinkel. Hoogdruk, steendruk, zeefdruk, toyobo-etsen en lasercuts.

Misschien nog wel leuker dan de presentatie op de begane grond zijn de interventies tussen de vaste collectie. Zo presenteert ooooo in het verzamelkabinet de resultaten van hun doorlopende onderzoek en duiken er in de presentatie ‘Van Nijl tot Amstel’ opeens prachtige, verwante hedendaagse drukwerkjes op. Onder een schilderij van de puinhopen van Palmyra plaatste Åbäke 26 portretjes van kunstenaars en curatoren die meewerkten aan de tentoonstelling.

Åbäke durfde het ook aan om Nederlands bekendste (boek)ontwerper Irma Boom dood te verklaren; op een soort grafsteen staan onder haar naam de jaartallen ‘1960-2512’. De grafsteen blijkt een eerbetoon, Åbäke verwacht klaarblijkelijk dat het werk van Boom, dat ook in de collectie van het Allard Pierson is opgenomen, nog eeuwenlang zal voortleven.

AGA Lab

Het Amsterdams Grafisch Atelier werd in 1958 opgericht als voorziening voor Amsterdamse kunstenaars die zich geen eigen grafisch atelier konden veroorloven. In de loop der jaren ontwikkelde AGA zich tot een goed geoutilleerd ­laboratorium voor kunstenaars, ontwerpers en andere creatieve professionals die willen experimenteren met grafische techniek in de breedste zin des woords. Sinds 2016 heet het Amsterdams Grafisch Atelier daarom AGA Lab; het zit sinds 2013 aan de De Roos van Dekamaweg 7.

Cmd P for 2079, een futuristische reis door de wereld van print, Allard Pierson Museum, t/m 19/1.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden