Deze quiz is voor jou: Eén tegen 100 meets De Surpriseshow

Han Lips schrijft over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: Deze quiz is voor jou.

Fragment uit Deze quiz is voor jou.Beeld SBS6

Omdat het niet zo best gaat met de kijkcijfers van ‘haar’ SBS 6 en NET5 gooide Linda de Mol een nieuwe quiz in de strijd om de zaterdagavondkijker. De Mol ging daarmee de concurrentie aan met kijkcijferkanon Wie is de Mol. Bij DWDD legde Linda de Mol eerder deze week uit dat haar nieuwe programma, Deze quiz is voor jou, een kruising is tussen Eén tegen 100 en De Surpriseshow. Want één van de publieksdeelnemers heeft het geld harder nodig dan alle andere deelnemers, dus is de eindopbrengst voor hem of haar. Hij of zij weet dat tijdens de quiz nog niet, de kijker wel. Die moet bijna twee uur lang wachten op de tranen van de dolgelukkige winnaar die de hele tijd niet wist: Deze quiz is voor jou.

Ene Monique bleek de nietsvermoedende gelukkige, hoewel: de alleenstaande moeder heeft twee dochters met een zeldzaam syndroom in hun hersenstam. Een arts uit Barcelona kan met een operatie hulp bieden, maar die ingreep wordt door de ziektekostenverzekering niet vergoed.

Dat werd aan het begin van het programma in een kort filmpje uitgelegd, waarna er vervolgens avondvullend gequizd werd. Best een aardige quiz, maar het goede doel – Monique en haar twee zieke dochters - raakte steeds verder uit zicht tijdens drie vragenrondes plus twee reclameblokken. Een schaars hilarisch hoogtepunt was dat Merel Westrik van Ladies Night – ook Net5 – dacht dat de labia minora in de hersens zaten.

Lips vroeg zich intussen af hoeveel volhouders na twee uur zagen hoe Monique het uiteindelijke geldbedrag in ontvangst nam. Dat bleken er toch nog ruim 1 miljoen. Daarmee had Linda de Mol Wie is de Mol weliswaar niet verslagen, maar had ze toch meer kijkers gehaald dan ze bij DWDD eerder deze week voorspelde.

Reageren? hanlips@parool.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden