PlusAchtergrond

Deze modeontwerper verandert zelfs een paperclip in goud

Modeontwerper Virgil Abloh (39) is het bewijs dat een alledaags gebruiksvoorwerp een goudmijn kan zijn. Van een paperclip maakte hij een gewild en kostbaar juweel, dat niet zomaar voor iedereen te koop is.

Enkele sieraden uit Virgil Ablohs Paperclipcollectie. Geschatte prijzen: tussen de 3000 en 72.000 dollar.Beeld -

Punkers werden zelden gezien zonder en ook verveelde scholieren doen het veelvuldig in de schoolbanken: een armband of oorbel van paperclips knutselen. Maar ontwerper Virgil Abloh is degene die er lachend (nog) rijk(er) van wordt. Samen met zijn goede vriend Jacob Arabo heeft hij de juwelenlijn Office Supplies gelanceerd. De lijn bestaat uit een ketting, armband, oorbel en geldclip, allemaal gemaakt van paperclips die zijn uitgevoerd in 18-karaats geel-, rosé- of witgoud, met optioneel gele of groene pavédiamanten.

De sieraden worden per klant op maat gemaakt. Daar stopt de exclusiviteit niet: wie in aanmerking wil komen een item te kopen, moet eerst een vragenlijst invullen (ja, dat leest u goed). Geven Abloh én Arabo hun zegen, dan mag de gelukkige door naar fase twee (een ander formulier invullen). Is de bestelling geplaatst, dan duurt het nog zes tot acht weken tot ontvangst.

In januari was er voor de happy few al de mogelijkheid een sieraad te bestellen in een tijdelijke winkel in Hôtel Costes in Parijs. Nú mag iedereen een poging doen er een te bestellen. Prijzen zijn niet bekend, maar de Britse editie van ­Vogue houdt het op een bedrag tussen de 3000 en 72.000 dollar, hoewel Abloh belooft dat zijn juwelen ‘voor iedereen’ zijn – al riep hij dat eerder ook over zijn hoody’s van 600 dollar.

Judy Blame

De Amerikaanse ontwerper werd al eerder ­gespot met paperclipaccessoires. Hij experimenteert graag met alledaagse gebruiksvoorwerpen, zoals papierklemmen en roestvrijstalen kettingen van de bouwmarkt. Voor zijn laatste mannenshow voor Louis Vuitton decoreerde hij de catwalk met een oversized sleutel, schaar, kwast en spijkers, waarvoor hij inspiratie moet hebben ­gezocht bij de inmiddels overleden legendarische Londense stylist Judy ­Blame, die van alles aan zijn kleding en petten hing, van ritsen en sleutels tot veiligheidsspelden, paperclips en blikopeners.

De paperclipketting (zonder diamanten) is ook geen nieuw fenomeen. Een koperen exemplaar was in 2007 al onderdeel van Martien ­Margiela’s najaar- en wintercollectie, J.Crew verkocht vorig jaar goldplated paperclipkettingen (á 60 dollar) en Prada’s geldclip in de vorm van een ­paperclip, met daarin de merknaam gegraveerd, gaat over de toonbank voor 220 euro. CNN noemde het ding ‘een ‘gebrek aan creativiteit’.

Maar alles wat de Afro-Amerikaanse Abloh aanraakt, verandert in goud. Hij liep ooit samen met Kanye West stage bij modehuis Fendi in ­Rome, daarna werkte hij veertien jaar voor de rapper als modeadviseur en creative director.

Inmiddels heeft hij zijn succesvolle label Off-White verkocht en is hij artistiek directeur bij de mannenafdeling van Louis Vuitton geworden. Abloh bracht er de afgelopen jaren in een ongekend tempo de ene na de andere succesvolle samenwerking uit, met onder meer Nike en Warby Parker. Bovendien ontwierp hij outfits voor tennisster Serena Williams voor de US Open, kostuums voor het New York City ­Ballet én deed hij een veelbesproken samenwerking met Ikea, waarvoor hij een collectie interieurspullen ontwierp. Klanten mochten slechts een van de vijftien producten ­kopen.

Jacob the jeweler

Nu is Abloh dus in zee gegaan met Jacob Arabo, de 56-jarige in Oezbekistan geboren Amerikaanse juwelier en oprichter van Jacob & Co, beter bekend als Jacob the jeweler of de king of bling. Arabo is namelijk niet vies van een glittertje en een beetje show off, wat hem geliefd maakt in de hiphop- en rapscene. Hij is zelfs vereeuwigd in diverse liedjes.

‘I went to Jacob an hour after I got my advance / I just wanted to shine’, zingt Kanye West in Touch the sky.

‘Take her to the diamond district, introduce her to Jacob/ Tell her if she like me she should keep me icey’, rapte 50 Cent in Get in my car.

Arabo dook zelfs op in het videospelletje Def Jam: Fight For NY uit 2004, waarin hiphop­karakters strijden om geld te verdienen waarmee ze dan bij Jacob bling kunnen inslaan.

Maar het is niet allemaal glitter en glamour in het leven van Arabo. In 2006 werd hij gearresteerd op verdenking van witwassen, samenzwering en het niet bij de fiscus aangeven van grote aankopen die met contant geld waren betaald. De zwaarste aanklachten vervielen, maar Arabo werd in 2008 wel veroordeeld tot twee jaar cel en een boete van 2 miljoen dollar.

De afzondering deed zijn creativiteit goed, hij kon er in alle stilte aan zijn ontwerpen werken die nóg wilder werden, met nóg grotere stenen. Eenmaal buiten stonden zijn trouwe klanten weer in de rij. ‘Jacob the jeweler is back – and blingier than ever’, kopte het Amerikaanse ­tijdschrift GQ. Dat hij ooit nog eens een paperclip van diamanten zou voorzien, had hij zelf waarschijnlijk ook niet kunnen bevroeden. Daarvoor had hij de vindingrijkheid van Abloh nodig.

Enkele sieraden uit Virgil Ablohs Paperclipcollectie. Geschatte prijzen: tussen de 3000 en 72.000 dollar.

Laat de hersens kraken

De Britse premier Winston Churchill zei het al kort na de Tweede Wereldoorlog: “Never let a good crisis go to waste.” Uitdagende tijden maken creatief, ook nu we met z’n allen thuis in quarantaine zitten. Walter Frederick Morrison bedacht de frisbee toen hij uit verveling de deksel van een popcornblik ging overgooien, en werd er multimiljonair mee.

Abloh is er het bewijs van dat een alledaags gebruiksvoorwerp een goudmijn kan zijn. Dus bij dezen een gouden tip voor de komende tijd: laat de hersens kraken, alle condooms zijn toch al gehamsterd.

Alles wat Virgil Abloh aanraakt, verandert in goud, van kleding en sieraden tot Ikeaspullen.Beeld Getty Images
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden