PlusAchtergrond

Deze jonge talenten dromen groot bij het Opera Forward Festival

Morgen begint het Opera Forward Festival. Tien dagen OFF onder de vleugels van de Nationale Opera & Ballet: de rijkdom van opera, met nieuw talent voor nieuw publiek.

Ritratto van componist Willem Jeths bij De Nationale Opera. Beeld Ruth Walz

Het Opera Forward Festival staat in het teken van de toekomst: jonge talenten, nieuwe werken, een nieuw publiek. De Amsterdamse componist Mathilde Wantenaar (26) is zo’n jong talent. Vijf jaar geleden werd zij als afstuderend student compositie aan het Conservatorium van Amsterdam geselecteerd om een korte opera van 15 minuten voor de eerste editie van het OFF te schrijven. Dat werd haar eindexamenproject Personar.

De kracht van muziek

Met dramaturg Willem Bruls presenteert ze nu de familie-opera Een lied voor de maan naar een verhaal van Toon Tellegen. Een eenzame mol wil daarin de maan met een lied opvrolijken. “Het verhaal sprak meteen tot mijn muzikale verbeelding,” aldus Wantenaar. “Er komen belangrijke thema’s aan bod: eenzaamheid, identiteit, teleurstelling en vriendschap. Het gaat ook over de kracht van muziek en de mogelijkheid om contact met elkaar te maken.”

Wantenaar kreeg bij haar toelating op het conservatorium de vraag: wat wil je doen als je groot mag dromen? “Een opera maken, wist ik toen al. Voor mij persoonlijk is het OFF een belangrijke ingang geweest in de operawereld. Daardoor ben ik op de radar gekomen van de Nationale Opera en kreeg ik de kans deel te nemen aan een workshop van het European network of Opera Academies. Het idee voor Een lied voor de maan komt daaruit voort. Daardoor heb ik nu mijn eerste grote opera geschreven.”

Running gag

Wartenaar was student bij componist Willem Jeths (60). Morgen beleeft op het OFF zijn nieuwe, derde opera Ritratto zijn wereldpremière, met een libretto van de jonge theatermaker Frank Siera en met jonge operazangers die het talentontwikkelingsprogramma van De Nationale Opera Studio volgen.

“Dat studenten worden geselecteerd om een korte opera te maken voor het OFF is op het conservatorium bijna een running gag geworden. Iedereen staat te popelen om te mogen meedoen. Het is ontzettend belangrijk dat Pierre Audi dit destijds heeft bedacht.”

Bovendien programmeert het OFF opera’s die je in de reguliere programmering niet veel tegenkomt, zegt Jeths. “Zoals Das Jagdgewehr van Thomas Larcher nu, en mijn opera. Het OFF doet wat vroeger het Holland Festival deed. Waar het mainstream publiek misschien liever Verdi of Puccini hoort, is hier de mogelijkheid om met iets exorbitanters te komen.”

Ritratto (Portret) is geïnspireerd op het leven van de puissant rijke Luisa Casati Stampa di Soncino (1881 - 1957) die zich omringde met vooraanstaande kunstenaars. Onder het motto ‘Ik wil een levend kunstwerk zijn’ liet zij zich portretteren door onder meer Kees van Dongen, Filippo Marinetti en Man Ray. Een tentoonstelling van deze over de wereld verspreide portretten in Napels was de componist een openbaring.

Nieuw publiek

“Ze was zo excentriek, ze leefde in een soort l’art pour l’art-bubbel. Ik dacht: daar zit een opera in. Maar ik wilde geen biografie. Frank Siera heeft het verhaal gemaakt, geïnspireerd op haar maar niet te letterlijk. Met een groot feest met alle grote namen uit die tijd op een kardinaal breekpunt: de vooravond van het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog in Italië. Het afscheid van een tijdperk, met veel muzikale citaten uit die tijd.”

Vijf keer staat Ritratto op het programma tijdens OFF, kans voor de jonge zangers om zich te profileren. Maar het festival is ook belangrijk om nieuw en jonger publiek aan opera te binden, zegt Jeths. “Dat nemen al die jonge talenten zelf ook mee natuurlijk, die trekken een heel blik vrienden en familie open.”

Wartenaar zet met haar familieopera sowieso al in op breed publiek: “Ik moet natuurlijk nog zien hoe dit stuk wordt ontvangen, maar het voelt alsof het helemaal klopt. Omdat het een internationale coproductie is gaan we ook naar België, Duitsland, Frankrijk en Spanje. De insteek is: zowel voor kinderen als voor volwassenen. Dus eigenlijk net zoals Toon Tellegen zelf zijn verhalen schrijft.”

OFF: 13 t/m 22 maart. Meer info op operaforwardfestival.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden