Onno Blase: ‘Als iets scheef staat en je draait je camera; dan staat het gewoon weer recht.’

PlusAchtergrond

Deze fotograaf zette 1400 scheve palen recht

Onno Blase: ‘Als iets scheef staat en je draait je camera; dan staat het gewoon weer recht.’ Beeld Onno Blase

Grafisch ontwerper Onno Blase presenteerde vorige week in het ‘Paaltjesmuseum’ in Rotterdam zijn boek met 288 foto’s van scheve palen.

Toen grafisch ontwerper Onno Blase (31) in het najaar van 2011 met de trein van Rotterdam naar Amsterdam moest, viel zijn oog op een scheve lantarenpaal op de bouwplaats van het Centraal Station. Hij haalde zijn telefoon tevoorschijn en maakte een foto. Maar niet zomaar een foto; hij kantelde zijn telefoon een stukje, zodat de paal recht in beeld kwam. “Als iets scheef staat en je draait je camera, dan staat het gewoon weer recht – dat was het inzicht dat ik toen had. Toen ik de volgende ochtend weer terug in Rotterdam was, heb ik nog een foto gemaakt. Dat was het begin van mijn serie.”

Beeld Onno Blase

Inmiddels heeft Blase meer dan 1400 foto’s van scheve palen en paaltjes, verkeersborden en lantarenpalen verzameld; 288 daarvan heeft hij nu gebundeld in het fijne, door hem zelf vormgegeven boekwerkje Scheve palen. “In 2011 ben ik begonnen om foto’s van scheven palen op Tumblr te zetten. Die fotosite is nooit heel populair geworden, daarom ben ik in 2015 overgestapt op Instagram. Toen begonnen mensen ook hun eigen foto’s van scheve palen in te sturen.”

Moeilijk manoeuvreren

Meer dan de helft van de foto’s in Scheve palen is gemaakt in Amsterdam. Dat komt natuurlijk doordat hij er veel tijd doorbrengt: in 2011 werkte hij er al, in 2013 verhuisde hij naar Amsterdam, en ook nu hij sinds drie maanden weer in Rotterdam woont is hij nog vaak in Amsterdam omdat zijn meeste opdrachtgevers – vooral reclamebureaus – daar huizen. Maar het grote aantal scheve palen is volgens Blase ook te wijten aan het feit dat Amsterdam veel krappe, benauwde straten heeft, waar het moeilijk manoeuvreren is. “Bijna alle gefotografeerde palen zijn omvergereden door auto’s, het is bijna nooit zo dat een paal uit zichzelf verzakt.”

Beeld Onno Blase

Een derde oorzaak, denkt Blase, ligt in het feit dat het in Amsterdam wel even duurt voordat de schade is hersteld – als die al wordt hersteld. “De meeste palen staan langere tijd scheef, waardoor ik alle tijd heb om ze te fotograferen. Ik kan me eigenlijk maar één geval herinneren dat ik drie dagen op rij in grote haast langs een scheve paal op de kruising van de Stadhouderskade en de PC Hooftstraat ben gefietst, en dat ie toen ik eindelijk tijd had om ’m te fotograferen weer recht was gezet.”

Zijn almaar uitdijende serie is niet bedoeld als aansporing om scheve palen recht te zetten. “Mijn vader, die burgemeester is, heeft een keer een tweetje van mij over een scheve paal gere­tweet. Daar reageerde iemand van de gemeente weer op: ‘Goed dat je het zegt, ik zal het weer wat hoger op de agenda zetten’. Maar zo had ik het helemaal niet bedoeld, het is geen commentaar. Maar ik vind het prima als het gemeentewerkers aanzet om wat harder aan de slag te gaan, als er maar wel genoeg te fotograferen overblijft.”

Beeld Onno Blase

Zijn boek is namelijk geen afsluiting, Blase wil voorlopig nog wel even doorgaan met verzamelen. “De laatste tijd fotografeer ik zelf alleen nog maar palen die ik echt heel bijzonder vind, maar er komt nog steeds van alles binnen. Uit alle hoeken van de wereld; ik heb foto’s van scheve palen in Melbourne en uit Aysén in Patagonië, helemaal in het zuiden van Chili.”

Geen rechtlegger

“Het enige wat ik er vervolgens mee doe, is ze precies recht zetten in Photoshop. Uiteindelijk wil ik een foto hebben waarop de paal precies loodrecht in het midden staat en de boven- en de onderkant allebei op de foto staan. Idealiter is de foto ook nog genomen vanuit de hoek waarin de paal het scheefst staat, maar je kunt niet altijd alles hebben.”

Beeld Onno Blase

De vormgeving van zijn boek is met een foto per pagina simpel, alleen in het register permitteerde Blase zich een grapje: de plaatsaanduidingen op de linkerpagina hellen naar links, die op de rechterpagina naar rechts. In het colofon zette hij de woorden ‘scheve palen’ dan weer recht. “Ik ben ontwerper, dan moet je iets. Maar ik ben geen rechtlegger, zoals Wim Crouwel. Ik kan er wel van genieten als alles op zijn plek staat, maar iets mag van mij best een millimeter scheef staan. Dat heeft toch niemand door.”

Scheve palen van Onno Blase kost 19,50 euro en is te bestellen via schevepalen.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden