PlusAchtergrond

Deze app laat je weten waar en wanneer vrienden aan het drinken zijn

Met de app Beer with me kunnen vrienden elkaar laten weten dat er ergens iets gedronken wordt. De app heeft in Nederland maandelijks 50.000 actieve gebruikers. Nodigt het uit tot saamhorigheid of wordt het ongewilde sociale controle?

Beeld Rosa Snijders

Het ontwerp van de app Beer with me is simpel. Tegen een achtergrond van een stadsplattegrond staart een leeg glas de gebruiker aan. Een tik op het scherm vult het glas met digitaal kolkende vloeistof. Met verschillende glazen kunnen gebruikers aangeven dat ze geen bier drinken maar whiskey, een cocktail of zelfs een glühwein. Bevriende gebruikers krijgen op hun scherm een melding van wat er gedronken wordt en op welk adres.

In de omschrijving van de app benadrukken de makers dat drinken geen solo bezigheid hoeft te zijn. Ze noemen Beer with me een sociale app met als doel vrienden bij elkaar te laten aansluiten. Don’t drink alone! schreeuwt ook de site de bezoeker toe. De app heeft geen volg­systeem zoals Instagram of Twitter dat hebben. Alleen gebruikers die nadrukkelijk een vriendschapsverzoek hebben ingewilligd kunnen elkaars drankgebruik zien.

Toch kan haast niet voorkomen worden dat er tussen de schare gebruikers ook mensen zitten op wie je niet zit te wachten. Veel mensen accepteren het vriendschapsverzoek van hun facebookende leidinggevende liever ook niet, maar voelen zich gedwongen dat toch te doen.

Locatiegegevens

Jos de Haan onderzoekt voor het Sociaal en ­Cultureel Planbureau al ruim twintig jaar de verspreiding, het gebruik en de gevolgen van nieuwe media en is voormalig hoogleraar ICT, Cultuur en Kennissamenleving aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het risico van ongewenste sociale contacten is volgens hem inherent aan grote groepen mensen. “Het positieve aan dergelijke apps is dat het gemakkelijk is om contact te leggen, de keerzijde is dat je opgescheept kunt zitten met iemand met wie je liever geen biertje drinkt.”

De discussie rond sociale apps is volgens De Haan vaak dezelfde. “Je krijgt utopisten tegenover dystopisten. Voor elke persoon die de positieve kant van sociale media ziet, is er iemand die de negatieve effecten benadrukt. Een vaak gehoord argument is dat het sociale controle in de hand werkt. Mensen kunnen reageren met: zit je nou al aan het bier! Of juist: jij drinkt ook nooit!”

Dat is volgens De Haan echter niet het grootste probleem van sociale apps. “Het gaat hier ook nog om een locatiedienst. De zorgen die daaraan verbonden zijn, gaan vaak om het eigenaarschap van die data. Het is heel aantrekkelijk om locatiegegevens door te verkopen.”

Volgens De Haan wordt de locatie van mensen steeds vaker gebruikt om gepersonaliseerde reclames te maken. “Het algoritme gaat dan bepalen dat na vier uur in dezelfde kroeg gezeten te hebben, de gebruiker een advertentie van een hamburgertent wel zou waarderen.”

Dossier

Het is ook maar de vraag hoe wenselijk het is dat er een app is die bijhoudt wanneer je alcohol drinkt. Een gebruiker van de app grapt dat als zijn zorgverzekering zou zien dat hij op dinsdag om 11 uur ’s ochtends al aan het bier zit, zijn premie misschien wordt verhoogd.

Leuk gevonden vindt De Haan, maar vooralsnog niet aannemelijk. “Iets soortgelijks zie je wel met apps die stappen tellen en sportpres­taties bijhouden. Van dergelijke gezondheidsapps is bekend dat data doorgespeeld worden aan verzekeraars. Zorgverzekeringen hebben baat bij een zo uitgebreid mogelijk dossier van hun klanten. Die kennis zal dan misschien niet direct invloed hebben op de keuze wie ze wel of niet verzekeren, maar het helpt ze wel klanten te profileren.”

Simpel karakter

Beer with me is een gratis app, maar er worden geen reclames in getoond. Dat roept vragen op over het verdienmodel, want dan is het vaak zo dat bedrijven onder de toonbank grof geld betalen voor de data van gebruikers. Mensen nemen toch zelden de tijd om de voorwaarden van een app door te lezen. Anders Tidbeck, een van de drie oprichters van Beer with me, zegt met de app op het moment geen geld te verdienen, maar bezig te zijn manieren te vinden waarop ze dat wel kunnen doen. In de voorwaarden van de app is te lezen dat met de data vertrouwelijk wordt omgesprongen, maar dat geen enkel systeem bestand is tegen beveiligingslekken.

De app wijkt door zijn simpelheid af van andere sociale media. Gebruikers geven alleen aan dat ze iets aan het drinken zijn, niet hoe het er daar uitziet. Instagram is vaak een platform voor esthe­tisch verantwoorde filmpjes, aantrekkelijke vrienden en stijlvolle cocktails. De gebruiker van Beer with me zou moederziel alleen een lauw biertje kunnen zitten drinken in de ­gemeenschappelijke ruimte van zijn wooncomplex, de melding op de telefoon van vrienden ziet er even opgewekt uit.

Dat simpele karakter is ook wat de makers volgens Tidbeck beoogden. Via de app kunnen vrienden op twee standaardmanieren reageren op de melding van iemands drinkuitje: ‘Cheers!’ of ‘Sit tight. I’m on my way!’

Wie weet, wordt ooit ook de optie ‘Stop drinking and get back to work’ toegevoegd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden