PlusMuziektheaterrecensie

Deze Anansi hinkt op net zoveel gedachten als een spin poten heeft

Fritz De Jong
null Beeld Milagro Elstak
Beeld Milagro Elstak

Het Nationale Ballet (HNB) en De Nationale Opera (DNO) wonen al een jaar of 35 samen aan de Amstel. Eerst in Het Muziektheater – in de volksmond beter bekend als de Stopera. Sinds de organisatorische fusie van ballet, opera en het theater staat er met grote goudkleurige letters ‘Nationale Opera & Ballet’ op de gevel van het gebouw – in de volksmond nog immer beter bekend als de Stopera.

Ondanks die jarenlange cohabitatie kwamen ballet en opera niet eerder met een gezamenlijke productie. Die samenwerking is nu een feit, met de familievoorstelling Hoe Anansi the stories of the world bevrijdde. Om de samenwerkingsvreugde te verhogen, schuiven musici aan van Het Balletorkest, de vaste begeleidingspartner van HNB.

Schelmenverhalen

De ster van de avond is Anansi. De schelmenverhalen over deze slimme spin, die de machthebbers keer op keer te slim af is met zijn listen, ontstonden eeuwen geleden in West-Afrika en reisden met de slavenschepen mee naar het Caraïbisch gebied en Suriname. In Hoe Anansi the Stories of the world bevrijdde zien en horen we hoe Anansi de arrogante heerser Tijger uitdaagt. Hij wil dat Tijger de verhalen, die hij allemaal voor zichzelf houdt, vrijlaat zodat iedereen ernaar kan luisteren.

Om zijn doel te bereiken moet de spin een aantal (volgens Tijger onmogelijke) opdrachten uitvoeren. Het vangen van een waterslang is mooi beeldend gevat in een vloeiende dans waarbij de in vele tinten blauw bedrukte rokken van het ensemble samen een hypnotiserend golvende krans vormen. Een stuk knulliger is dan weer een uitleggerige episode waarin Anansi een groep hoornaars te slim af moet zijn. Zelfs een dans op blitse lichtgevende rolschaatsen kan deze scène niet redden.

De dansers van HNB’s Junior Company en het plukje hiphoppers onder aanvoering van de energieke Patrick Karijowidjojo brengen de door Shailesh Bahoran gechoreografeerde mix van klassieke en straatstijlen met schwung. De orkestmusici, aangevuld met Afro-percussieveteraan Carlo Hoop, musiceren zoals je op dit niveau mag verwachten: voortreffelijk.

Serieuze opera of meeklaptheater?

Dat geldt ook voor de door DNO aangetrokken zangers. Toch is hún bijdrage problematisch te noemen. Het libretto van Maarten van Hinte is – waarschijnlijk met het oog op een jeugdig Hollands publiek – geschreven in het Nederlands, met kleine uitstapjes naar straattaal, Engels en Surinaams.

Nou zijn die internationale operasterren overduidelijk geen native speakers. Daardoor klinken hun teksten dermate onverstaanbaar, dat je voortdurend naar de Engelse en Nederlandse boventiteling zit te loeren. Maar ook als je het wel verstaat is het geen reclame voor het Nederlands als zangtaal. Dat is zeker ook een kwestie van inhoud. Zo is een omslachtig geformuleerd, door de hele groep gezongen, pleidooi voor inclusie niet bepaald het recept voor een instant hit.

De onhandige titel, met die ongemotiveerde combinatie van Nederlands en Engels, is exemplarisch: deze productie hinkt op net zoveel gedachten als een spin poten heeft. De makers maken nergens een duidelijke keuze tussen een serieuze multiculturele opera en toegankelijk meeklaptheater voor de hele familie. Vlees noch vis noch vega(n)burger, dus. Al dacht het enthousiaste – en opmerkelijk diverse – premièrepubliek daar heel anders over.

Muziektheater

Wat Hoe Anansi the stories of the world bevrijdde

Door De Nationale Opera en Het Nationale Ballet

Gezien 13/11 Nationale Opera & Ballet

Te zien t/m 21/11, aldaar

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden