Overzicht

Deze 21 arthouseparels zijn te zien tijdens het Parool Film Fest

Het Parool Film Fest is terug: van 28 t/m 31 oktober kunnen filmliefhebbers zich verliezen in de beste, meest gelauwerde arthousefilms van het komende bioscoopseizoen – van de openingsfilms van Venetië en Cannes tot de Nederlandse Oscarinzending. Klik hier voor de kaartverkoop.

Persian Lessons. Beeld UGOLPHOTO
Persian Lessons.Beeld UGOLPHOTO

Persian Lessons

Als de Antwerpse jood Gilles in 1942 door de SS wordt gearresteerd en naar een Duits kamp wordt gestuurd, weet hij ternauwernood zijn executie te voorkomen door zich voor te doen als Iraans. Volledig overtuigd zijn de kampbewaarders echter niet, in dit oorlogsdrama van de Oekraiense regisseur Vadim Perelman. Om zich te bewijzen, moet Gilles een SS-officier Perzisch leren – terwijl hij de taal zelf niet spreekt. En het verzinnen van tientallen nieuwe ‘Perzische’ woorden is één ding, maar hoe zorgt hij dat hij ze allemaal onthoudt?

Ballad of a White Cow

Ballad of a white cow. Beeld
Ballad of a white cow.

“Uiteraard kan niets uw echtgenoot terugbrengen, maar u m­­­oet maar denken: het was Gods wil.” Dat is het enige mededogen dat een Iraanse ambtenaar op weet je brengen als hij Mina vertelt dat haar echtgenoot Babak, die een jaar eerder is geëxecuteerd, bij nader inzien toch onschuldig was. De overheid probeert haar af te kopen, maar Mina wil geen geld, ze wil dat de staat dit onrecht openlijk toegeeft. Terwijl ze die strijd voert, wordt ze ook benaderd door een man die beweert een oude vriend van Babak te zijn. Dat blijkt al snel ingewikkelder te liggen in dit ijzersterke sociaalrealistische drama met een indrukwekkende hoofdrol van Maryam Moghadam, die samen met Behtash Sanaeeha de film ook schreef en regisseerde.

Captain Nova

Captain Nova. Beeld
Captain Nova.

Over enkele decennia is de aarde zodanig geruïneerd, dat gevechtspiloot Nova terug in de tijd wordt gestuurd om een immense mileu­ramp te voorkomen, in dit spannende sciencefictionavontuur voor het hele gezin. Bij aankomst in 2023 blijkt er echter een klein probleem: als bijwerking van haar reis door de tijd is ze zelf ook verjongd, tot een twaalfjarig meisje. Zo neemt niemand haar nog serieus, natuurlijk – behalve medetiener Nas. Geholpen door hem en haar vliegende robotje Add moet Nova, met de geheime dienst op haar hielen, de wereld zien te redden.

The United States vs. Billie Holiday

The United States vs. Billie Holiday Beeld Takashi Seida
The United States vs. Billie HolidayBeeld Takashi Seida

Billie Holiday wordt gevierd als een van de grootste jazzmuzikanten aller tijden en die reputatie heeft ze voor een belangrijk deel ook te danken aan haar protestlied Strange Fruit. Maar tijdens haar leven bracht de activistische song haar onder vuur van de Amerikaanse overheid, die Holiday in de jaren vijftig aanmerkten als een aanjager in de ontluikende Amerikaanse burgerrechtenbeweging. Het Federal Bureau of Narcotics buit Holiday’s promiscue levensstijl en haar drugsgebruik uit in een pogingen haar onder de duim te houden, toont deze biopic. R&B-zangeres Andra Day gooit direct hoge ogen met haar eerste hoofdrol en sleepte er een Oscarnominatie mee in de wacht.

The Duke

The Duke. Beeld
The Duke.

Het moet het werk zijn van een uiterst professionele, internationale bende, concludeert de politie al snel wanneer in 1961 een Goya wordt ontvreemd uit de National Gallery in Londen. Niets blijkt minder waar als de zestig jaar oude taxichauffeur Kempton Bunton zich enkele jaren later meldt als de dader. Dit hartverwarmende drama, met een glansrol voor de al te vaak tot bijrollen veroordeelde Jim Broadbent, toont hoe een eenvoudige en rechtschapen man tot deze diefstal kwam.

Lamb

Lamb. Beeld
Lamb.

Na een flinke tijd in Hollywood keert Noomi Rapace terug naar haar Scandinavische thuisgrond voor deze enigmatische thriller, winnaar van de ‘originaliteits­prijs’ in het zijprogramma Un Certain Regard op het afgelopen filmfestival van Cannes. Ze speelt Maria, die samen met haar man Ingvar op een afgelegen schapenboerderij leeft. Hun leven komt op zijn kop te staan als ze een mysterieuze pasgeborene op hun erf aantreffen. Ze besluiten het op te voeden als hun eigen vlees en bloed. Maar die beslissing, die hen eindelijk hun zo lang gewenste gezinsgeluk lijkt te brengen, drijft hen uiteindelijk richting de afgrond.

Pleasure

Pleasure. Beeld
Pleasure.

Business or pleasure?” luidt de standaardvraag van de Amerikaanse douane. Maar voor de Zweedse Bella is het niet van tweeën één. Ze is naar L.A. gekomen om van pleasure haar business te maken en het te maken in de porno-industrie. Maar ze zal onderaan de ladder moeten beginnen, bepaald niet geholpen door een matige manager en met stevige concurrentie voor elke rol – onder meer van haar huisgenoten. De Zweedse regisseur Ninja Thyberg dompelde zich meerdere jaren onder in de pornowereld voor haar uit het leven gegrepen speelfilmdebuut, waarin Bella al snel ontdekt dat ze haar ambities alleen kan waarmaken door haar grenzen steeds verder te verleggen.

Un monde

Un Monde. Beeld
Un Monde.

Als Nora voor het eerst naar de basisschool gaat, klampt ze zich in eerste instantie vast aan haar vader en haar oudere broer Abel. Al snel vindt ze er echter vriendjes. Maar als ze er getuige van is hoe Abel door een groep klasgenoten wordt mishandeld, komt het jonge meisje voor een onmogelijke keuze staan: zij wil niets liever dan haar broer helpen, maar die dringt erop aan dat ze tegen niemand iets zegt, want dat maakt het alleen maar erger. De Belgische debutant Laura Wandel filmt haar overdonderende verhaal, over het vinden en bevechten van je plek in de wereld, geheel vanuit het kinderperspectief.

Nowhere Special

Nowhere Special. Beeld
Nowhere Special.

“Hij verdient een normaal gezin, en alle kansen die ik als kind niet had.” De 35 jaar oude John is glazenwasser en, belangrijker, alleenstaande vader van de drie jaar oude Michael. Als blijkt dat John ongeneeslijk ziek is en nog slechts enkele maanden te leven heeft, gaat hij op zoek naar het perfect gezin om voor Michael te zorgen als hij er niet meer is. Dit Noord-Ierse drama weeft uit dat simpele gegeven, en de prachtige chemie tussen de acteurs die vader en zoon spelen, een authentiek en hartverscheurend verhaal.

One Second

One Second. Beeld
One Second.

Zelfs één seconde film kan essentieel zijn, toont de Chinese meestercineast Zhang Yimou in deze liefdesbrief aan de cinema. Net als in zijn eerdere Coming Home voert Zhang ons terug naar de Chinese Culturele Revolutie in de jaren zestig en zeventig, maar hier slaat hij een meer nostalgische toon aan. Een gevangene ontsnapt uit een werkkamp en gaat op jacht naar een bioscoopjournaal waarin zijn dochter, die hij sinds hij werd veroordeeld niet meer zag, op enkele beelden te zien is. Een jonge dievegge heeft het op diezelfde filmrol voorzien. Hun droogkomische kat-en-muisspel voert hen naar een dorpje waar met smart wordt gewacht op de filmvertoning.

En nog meer…

● Le fabuleux destin d’Amélie Poulain – 20th anniversary
Een sprankelend hedendaags sprookje, over de wat naïeve serveerster Amélie Poulain, die haar eigen eenzaamheid doorbreekt door zich met manische energie op de problemen van de mensen om zich heen te storten. Ter ere van de twintigste verjaardag van de betoverende film, nog altijd de succesvolste Franse film aller tijden, is hij digitaal opgepoetst – de felle kleuren sprankelen als nooit tevoren. Twintig jaar later is de film nog even wervelend en bovendien opvallend actueel in het post-coronatijdperk dankzij thema’s van het doorbreken van eenzaamheid en zoeken van toenadering.

● Falling for Figaro
Twintiger Millie heeft een goedbetaalde baan in finance, een luxe appartement in Londen en een acceptabele kerel. Maar dat geeft ze allemaal op om haar droom na te jagen: ze wil operazangeres worden. Ze trekt naar de Schotse Hooglanden om les te nemen van de gevierde maar ook ongekend botte operadiva Meghan, smakelijk gespeeld door Absolutely Fabulous-ster Joanna Lumley. Net als Meghans enige andere student Max schrijft ze zich in voor de competitie Singer of Renown. Onherroepelijk groeit de rivaliteit tussen de twee uit tot iets anders.

● I Am Zlatan
De openingsfilm van Paff heeft een Amsterdams tintje, want wie het leven van voetballer Zlatan Ibrahimović vertelt, kan niet om zijn tijd bij Ajax heen. Toch is het slechts een tussenstop in de meteorische carrière van de in Zweden geboren zoon van een Bosnische vader en een Kroatische moeder. De biopic toont hoe hij van zijn moeizame jeugdjaren uitgroeide tot een internationaal succes met een decennia overspannende carrière die vele records brak – Zlatan is nog altijd de Zweedse international met de meeste goals op zijn naam.

● Ich bin dein Mensch
Het is dat haar baas erop staat, anders was Alma er nooit aan begonnen. Maar ze kan er niet omheen en dus zit ze nu opgescheept met Tom, een niet van een mens te onderscheiden robot die is ontworpen om te voorzien in alles wat zij van een partner wenst. Drie weken krijgt ze om hem te testen, wat Alma in eerste instantie behandelt als huiswerkopdracht, in deze intrigerende mix van speculatieve sciencefiction en ingetogen romkom. Maren Eggert won op het filmfestival van Berlijn eerder dit jaar de acteerprijs voor haar rol als Alma, die langzaam haar weerstand laat varen. Hoe minder perfect Tom blijkt te zijn, hoe beter hij bij haar blijkt te passen.

● Annette
De beroemde operazangeres Ann en de omstreden cabaretier Henry vallen als een blok voor elkaar en groeien al snel uit tot een alom geliefd glamourkoppel. In deze experimentele en weelderige musical komt hun leven op zijn kop te staan door de geboorte van hun bijzondere dochter Annette. Het verhaal werd bedacht door de leden van artrockband the Sparks, die ook de songs voor de vrijwel volledig gezongen film schreven. Maar ook voor regisseur Leos Carax is het een zeer persoonlijk project – niet voor niets heet hij de toeschouwer aan het begin van de film persoonlijk welkom. Annette was de openingsfilm van het afgelopen filmfestival van Cannes, waar Carax met deze film ook de prijs voor beste regie won.

● Petrov’s Flu
De Russische regisseur Kirill Serebrennikov (Leto) bracht twintig maanden door in huisarrest. Zijn vrijlating vierde hij met het maken van deze film, een explosie van opgebottelde energie. De zoon van Petrov, een automonteur en striptekenaar, heeft een griepje. En dus heeft Petrov ook een griepje. En zijn vrouw, een bibliothecaresse met superkrachten ook. Petrovs vriend Igor sleept hem mee op een lange wandeling, waarop fantasie en realiteit zich vermengen tot een onnavolgbare vertelling met een mateloze energie.

● Madres paralelas
“Een Don Quixote over het moederschap,” noemde de Spaanse maestro Pedro Almodóvar zijn film toen hij er in 2011 aan begon. Het resulteerde in zijn zevende samenwerking met steractrice Penélope Cruz, die voor haar rol een acteerprijs won op het filmfestival van Venetië. Zij speelt een van de twee ‘paralelle moeders’ uit de titel: twee vrouwen die tegelijkertijd, in hetzelfde ziekenhuis, bevallen van hun kind. Het is het begin van een typisch Almodóvariaanse kluwen van verhaallijntjes, waarin ook het onverwerkte verleden van de Spaanse burgeroorlog een plek opeist.

● Sun Children
De twaalfjarige Ali en zijn vriendjes scharrelen hun bestaan bij elkaar op de drukke straten van Teheran. Op een dag worden ze door een crimineel ingehuurd om een begraven schat uit een tunnel te vissen. Maar om die tunnel te bereiken, moeten de schooiertjes zich inschrijven bij de Zonneschool, een liefdadige instelling die toevalligerwijs onderwijs biedt aan straatkinderen en kindarbeiders. De Iraanse regisseur Majid Majidi bewees zich al als een uitmuntend regisseur van kindacteurs met Children of Heaven (1997), de eerste Iraanse film die ooit werd genomineerd voor een Oscar. Dat zet hij voort in deze magisch-realistische vertelling.

● There Is No Evil
De Iraanse regisseur Mohammad Rasoulof ligt al zijn hele carrière in de clinch met de censuur in zijn geboorteland en werd diverse keren gearresteerd en veroordeeld om zijn kritische films. Na zijn vrijlating zag hij op een dag een van de agenten die hem hardvochtig ondervraagd had op straat lopen – gewoon een man met gewoon een leven. Het leidde hem tot deze omnibusfilm met vier verhalen over radertjes in het autoritaire apparaat. In elk verhaal speelt de doodstraf een rol en komen de personages voor onmogelijke morele keuzes te staan. Rasoulof maakte de film terwijl hij onder huisarrest stond en won er op het filmfestival van Berlijn in 2020 de Gouden Beer mee.

● Tout s’est bien passé
Nadat de 85 jaar oude André een beroerte heeft gehad, raakt hij voor de helft verlamd en komt hij in een rolstoel terecht. Voor hem hoeft het allemaal niet meer en hij vraagt zijn dochters Emmanuèle en Pascale om hem te helpen er een eind aan te maken. Maar in Frankrijk is actieve euthanasie verboden, dus het verzoek confronteert de twee vrouwen met grote praktische, morele en emotionele uitdagingen. Regisseur François Ozon baseerde zijn film op de gelijknamige autobiografische roman (in het Nederlands uitgegeven als Het is mooi geweest) van Emmanuèle Bernheim, met wie de regisseur voor haar dood in 2017 samenwerkte aan vier films, waaronder Sous le sable en Swimming Pool.

● Do Not Hesitate
In dit oorlogsdrama, dat werd uitverkoren als Nederlandse Oscarinzending voor 2021, stranden drie jonge soldaten in de woestijn tijdens een vredesmissie in het Midden-Oosten. Erik, Roy en Thomas krijgen opdracht hun voertuig, dat midden in de woestijn panne kreeg, te bewaken terwijl de rest van hun compagnie hulp haalt op de basis. Als het drietal stuit op de veertienjarige Khalil, die weigert te vertrekken als ze dat sommeren, verliezen ze al snel hun greep op de situatie en stapelen slechte beslissingen en paranoia zich op.

Volg alles over filmfestival Paff op onze overzichtspagina.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden