PlusAchtergond

Depot Boijmans Van Beuningen is nu al een geliefd spiegelpaleis

Een selecte groep kan dit weekeinde een kijkje nemen in en op Depot Boijmans van Beuningen. De preview toont dat Rotterdam straks een attractie rijker is.

Onmiskenbaar pronkt het depot al naast het museumgebouw uit 1935.Beeld Ossip van Duivenbode

Een van de grootste attracties van Museum Boijmans Van Beuningen is de spiegelkamer van de Japanse kunstenaar Yayoi Kusama. Nu Infinity Mirror Room – Phalli’s Field, zoals de selfie-booth heet, onbereikbaar is tot 2026 wegens de renovatie, is er een alternatief. Pal naast het gesloten museum is een soort binnenstebuiten gekeerde selfiekamer verrezen; 40 meter hoog, maar uiterst elegant, van onder tot boven bedekt met spiegelend glas. Toen de eerste, in China vervaardigde panelen op het depot waren bevestigd, zorgde dat voor een steeds verder uitdijende stroom selfies op sociale media, die óók een blik op de imposante skyline bieden.

Dit weekeinde is de ‘zilveren opening’ van Depot Boijmans Van Beuningen: 7500 gelukkigen mogen alvast een kijkje komen nemen in en op de bouwplaats die het lege gebouw nog is. Rotterdam heeft het al in het hart gesloten: de gratis toegangskaarten waren binnen drie uur weg. Het gebouw heeft ook al een koosnaampje: De Pot (denk de tongval er zelf even bij).

Het depot is ontworpen door Winy Maas van het Rotterdamse architectenbureau MVRDV, dat ook verantwoordelijk is voor iconische gebouwen als de Rotterdamse Markthal, de Silodam en de tennisclub op IJburg. Het kostte 92 miljoen euro, waarvan 35 miljoen bijeen is gebracht door particulieren.

“Het is een gebouw dat nergens op lijkt,” zei Maas gisteren tijdens de persvoorbezichtiging. “Het is géén museum,” benadrukte museumdirecteur Sjarel Ex. “Het is een facilitaire hulp bij het maken van een perfect museum, hiernaast. Het museum is beetje bij beetje uit zijn jasje gegroeid. Dit gebouw is een oplossing voor alles; met het nieuwe depot wordt het verklonterde museum ontlast en bevrijd.”

Nalatenschap

Museum Boijmans opende in 1849 in het Schielandshuis om de door de gemeente Rotterdam verworven nalatenschap van particulier verzamelaar Frans Jacob Otto Boijmans tentoon te stellen. In 1935 verhuisde het naar het Museumpark; met de verwerving van de collectie Van Beuningen in 1958 werd de naam uitgebreid tot Boijmans Van Beuningen.

In 1935 hingen alle kunstwerken op zaal; toen het museum in mei 2019 de deuren moest sluiten, was dat zo’n 7 procent. De rest was opgeborgen in de soms lekkende, matig beveiligde kelder en ligt nu het museum wordt verbouwd in zeven externe depots in Nederland en België.

In het nieuwe depot komt de complete collectie – meer dan 151.000 kunstwerken met een gezamenlijke waarde van bijna 8 miljard euro – weer onder één dak. En wat voor dak: wat beneden, in het Museumpark, aan bomen is weggehaald, is boven teruggeplaatst. Er staan 75 berken, die in drie jaar in een kwekerij op de weersomstandigheden op grote hoogte zijn voorbereid. Op het dak komt ook een restaurant, dat samen met het dakbos een ‘nieuwe huiskamer’ voor de stad moet worden, niet in de laatste plaats vanwege het uitzicht.

Klimaatzones

Dat duurt dus nog even: na de preview sluit het depot zijn deuren weer een jaar voor het publiek. In die tijd wordt de kunst ondergebracht in vijf klimaatzones, passend bij verschillende materialen, zoals metaal, plastic, papier, zwartwit- en kleurfotografie.

In het atrium, met elkaar kruisende, Piranesiachtige trappen, komen grote glazen vitrines voor wisselende presentaties en aanwinsten. Beeldhouwer-architect John Körmeling bouwt een ‘banaanvormige’ tribune in de hal, de Zwitserse videokunstenares Pipilotti Rist maakt een nieuw werk dat buiten, voor de soepel schuivende deuren, zal worden geprojecteerd.

Renovatie

Museum Boijmans Van Beuningen is sinds mei 2019 gesloten vanwege een grootschalige renovatie en vernieuwing, uitgevoerd door architectenbureau Mecanoo van Francine Houben. De heropening staat gepland in het eerste kwartaal van 2026; de totale kosten voor de renovatie worden geschat op 223,5 miljoen euro, waarvan nog een deel ontbreekt.

Ter vergelijking: de grootscheepse verbouwing en vernieuwing van het Stedelijk Museum duurde bijna 9 jaar en kostte 127 miljoen. Nog geen vijf jaar na de heropening door koningin Beatrix ging de grote tentoonstellingsruimte in de kelder opnieuw een jaar dicht voor een herindeling door Rem Koolhaas. Kosten: bijna 2,9 miljoen euro, zo’n 2 miljoen meer dan was aangekondigd.

Nog een vergelijking: de verbouwing, annex restauratie/renovatie van het Rijksmuseum door het Spaanse architectenbureau Cruz y Ortiz Arquitectos duurde tien jaar; het hoofdgebouw sloot in december 2003 de deuren en ging pas in april 2013 weer open. De totale kosten bedroegen bijna 370 miljoen euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden