Plus

Degelijke Huys vs. vrolijke Tan

Met Twan Huys als presentator gaat RTL Late Night een grote verandering tegemoet. Waar Humberto Tan graag danst en sfeer maakt, heeft Huys diepe groeven in zijn voorhoofd van het fronsen.

Komende man Twan Huys is ervaren journalist en van de inhoud en de voorbereiding. Beeld Stefan Heijdendael

Inhoud

De zachte hand van Humberto Tan is een terugkerend punt van kritiek. In RTL Late Night worden heus kritische vragen gesteld, maar gasten worden door Tan met egards behandeld. Het is geen geheim dat politici voor moeilijke dossiers liever bij hem aanschuiven dan bij Pauw.

Voor Tan leek het ook nooit een onoverkomelijk probleem als zijn tafel, al dan niet ingegeven door de RTL-leiding, gevuld was met zendergezichten die een programma verkochten. soms leunde de redactie van het programma wel heel stevig op BN'ers en hun meningen: eind oktober kwam O'G3ne een documentaire over Oasis duiden - want ook familie in een band.

Toch was de insteek van Tan aanvankelijk verfrissend. Tan wijst liever op overeenkomsten dan op verschillen en zoekt op vrolijke toon naar de verbinding.

Twan Huys zou bij de onderhandelingen hebben bedongen dat de bemoeienis van de RTL-top stopt. Volgens Nieuwsuur-hoofdredacteur Joost Oranje is Huys bovendien te veel journalist om zijn tafel dagelijks te vullen met de Gordons van deze wereld. Dat hij zijn eindredacteur Marij Janssens meeneemt, wijst erop dat Huys de touwtjes stevig in handen wil nemen.

Toch is ook Huys niet vies van amusement. In College Tour zijn allerhande BN'ers (van muzikant tot acteur tot politicus) te zien en hij bracht het Correspondents' Dinner naar Nederland.

Uit zijn tijd als correspondent in de VS kent hij de latenightshows, waarvoor hij zijn bewondering nooit onder stoelen of banken heeft gestoken.

Toch is het aannemelijk dat Huys zich primair richt op de inhoud - 25 jaren Nova/Nieuwsuur vervliegen niet zomaar. Daardoor zou de opmerkelijke situatie kunnen ontstaan dat de kijker op NPO1 het lichtere werk krijgt voorgeschoteld en voor de zwaardere benadering naar RTL 4 moet.

Werkwijze

Lange tijd ging het Tan geweldig voor de wind en hij leek nooit te slapen. Naast zijn talkshow was hij in de weer met zijn fototoestel, kwamen er relaxstoel- en schoenenlijnen uit onder zijn naam en draafde hij op in dansprogramma's.

Dat kan, maar als het slecht gaat, valt op dat het niet bepaald het monnikenbestaan is dat vakbroeder Matthijs van Nieuwkerk leidt.

Op de redactie van RTL Late Night werd ook wel eens een wenkbrauw gefronst. Tan ving dat op met zijn natuurlijke schwung en likeability. Als gastheer heeft hij het vermogen een goede sfeer te creëren.

Tan kwam nooit ongeïnformeerd over, maar had ook zelden de munitie om een gast het vuur aan de schenen te leggen. Dat hij vloeiend vier talen spreekt en niet bang is dat in een liveprogramma te laten horen, gaf hem toegang tot internationale sterren.

Huys is niet per definitie een lachebekje en ook geen uitgesproken sfeermaker. Hij moet het van zijn grondige voorbereiding hebben en staat bekend als goed ingevoerde journalist, met bovendien een groot (internationaal) netwerk.

In 2015 bleek hij volgens onderzoek van Peil.nl samen met Rick Nieman de betrouwbaarste anchor van Nederland. Interviewen in het Engels is ook geen probleem.

Voor relevante gasten - dat zullen dan geen rappers zijn - zou de aanwezigheid van Huys een reden kunnen zijn voor Late Night te kiezen. Of, zoals voormalig RTL-topman Fons van Westerloo in de Volkskrant beweert: "Als hij belt, komt de minister wel aan de telefoon."

Imago

De imago's van Tan en Huys hebben kleine deukjes opgelopen. Bij Tan door zijn vermeende affaire met nieuwslezeres Dionne Stax. Een privékwestie, maar terwijl Tan zweeg, bleef hij in zijn show gasten de meest persoonlijke vragen stellen.

Voor Huys is vooral het interview met Willem Holleeder in College Tour een vlek op zijn blazoen. Waar hij kunstenaar Daan Roosegaarde volledig doorzaagde, werd Holleeder behandeld als knuffelcrimineel.

Met Huys wordt de Nederlandse talkshowwereld een witte man van in de vijftig rijker. Dat doet vooral het imago van de Nederlandse tv geen goed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden