Debuut van Sterre Konijn wordt bij herhaalde beluistering alleen maar mooier en rijker

Sterre Konijn, zangeres, zangdocente, multi-instrumentalist en componist (ze studeerde ook nog Italiaans en kunstgeschiedenis), heeft met haar eerste soloplaat een (de titel is nadrukkelijk zonder hoofdletter) een bijzonder mooi en sfeervol album gemaakt. Lastig te rubriceren ook, want de muziek laveert langs volksmuziek, gecomponeerde klassieke muziek en improvisatie. Toch is er een eenheid van sfeer, die je troostende melancholie zou kunnen noemen.

In twaalf stukken, van haarzelf, van Louis Andriessen (Y después), Manuel de Falla, John Tavener, Ariel Ramirez, Kate Moore en Camille, bezingt ze aan liefdesverdriet gerelateerde eenzaamheid die vele gedaanten kan aannemen. En door die eenzaamheid te delen met ons, luisteraars, ontstaat er een verbondenheid, die juist in deze tijd ontroering wekt. Ze nam het album op in januari 2021, midden in de lockdown.

Het album begint meteen met een voltreffer: An Onion of No Return van Thanais Deligiannis, zonder begeleiding gezongen, wondermooi. In de navolgende liederen combineert ze haar prachtige stem met een kleurrijk amalgaam van instrumenten, waaronder de altijd weer tranentrekkende duduk, de theremin (die ze zelf vaardig bespeelt), de viool van Merel Vercammen, cello, contrabas en orgel.

Bij herhaalde beluistering wordt een alleen maar mooier en rijker, niet in de laatste plaats omdat Konijn bij de intelligente tekstkeuzes van haar eigen stukken (Achmatova, Dante, Jonker) de deur naar peilloze diepten openzet.

Ja, dit is wel iets hoor.

Sterre Konijn
een