Plus

De zoveelste Twitterfittie: tijd voor een #twexit?

Het afgezegde optreden van feminist Mona Eltahawy in De Balie zorgde voor de zoveelste onaangename Twitterfittie. Moeten we nog wel willen twitteren?

Moeten we nog wel willen twitteren? Beeld -

Eltahawy schreef maandag aan haar 318.000 volgers dat ze niet naar De Balie zou komen, omdat daar twee jaar geleden een bezoeker over het uitzetten van moslims had gesproken. In no-time buitelden Nederlandse Twitteraars, veelal journalisten en mediamakers, over elkaar heen.

Schrijver Kiza Magendane noemde het besluit tragisch, schrijver Abdelkader Benali schreef een longread verdeeld over zeventien tweets. De eerste kon op ruim 700 likes rekenen: 'De anti-racisten voelen zich niet veilig in de Balie. Maar ga je met ze in 'debat', dan storten ze zich op je, schijten je zelfingenomen onder en vierendelen je met een dierlijke wellust opdat jij je nooit meer veilig zult voelen in hun aanwezigheid. Gestoord volk.'

Uiteraard kwamen uit het tegenovergestelde kamp soortgelijke felle geluiden, van Seada Nourhussen bijvoorbeeld, hoofdredacteur van OneWorld: 'Wat een bs. Bepaalde mensen wíllen er niet komen omdat ze niet willen bijdragen aan onderdrukking. Dat is een bewuste keus. Je mag zelf het slachtoffer uithangen, maar dwing anderen niet in die rol. Wegblijven is krachtig.'

Kamerplant
Voor wie niet de drang voelt regelmatig online z'n hersenspinsels binnen 280 karakters de wereld in te slingeren, is het een vreemde gewaarwording hoe mensen op Twitter in mum van tijd hun mening klaar hebben en bereid zijn die te vuur en te zwaard te verdedigen.

Het medium wordt allang niet meer puur gebruikt om dagelijkse beslommeringen te delen of onderhoudende discussies te voeren. Zet een foto van je kamerplant op Twitter en je raakt nog verzeild in een discussie.

Wie ooit een uitglijer maakte of een stomme tweet de wereld instuurde, wordt daar op Twitter tot in den treure mee geconfronteerd - een fenomeen dat call-out culture heet.

Kjell Scherpen, de 19-jarige doelman die Ajax deze week aankocht, kreeg ermee te maken zodra duidelijk werd dat Ajax interesse had. Scherpen bleek op zijn elfde (!) negatieve tweets over Ajax de wereld in te hebben geslingerd en was volgens de harde kern van de F-Side dus niet welkom: #lekkerwegblijven.

Georgina Verbaan, deelnemer aan de fotocampagne van 'Zwarte Piet is Racisme', werd ook in december weer om de oren geslagen met een zeventien jaar oude foto van haar als Zwarte Piet in het Sinterklaasjournaal.

'Als iemand iets zogenaamd fouts zegt, ontstaat er een heksenjacht en moet diegene op Twitter worden berecht,' zei fervent twitteraar Anne Fleur Dekker onlangs in HP/De Tijd. En: 'Je hoeft iets maar een beetje ongelukkig te zeggen en je bent op Twitter al familie van Adolf Hitler. Veel mensen willen zichzelf profileren ten koste andere mensen.'

Blikopener
Een probleem van die continue stroom aan Twitterophefjes is daarnaast dat ze door serieuze media en grote sites regelmatig worden aangegrepen als aanleiding voor een artikel, en zo het grotere ecosysteem van de Nederlandse media beïnvloeden.

Google 'Twitter ontploft', en een stroom aan nieuwsberichten ontvouwt zich. Het afgelopen jaar alleen al 'ontplofte' Twitter over een rode kaart van Ronaldo, het juiste gebruik van een blikopener en sinterklaas­gedichten van bol.com.

Voor het AD waren gemene opmerkingen over Ik Vertrek-kandidaten onlangs aanleiding voor het bericht: 'Kijkers Ik Vertrek snappen levensmotto Sjors en Lieke niet', ook al gingen er welgeteld 22 tweets over de ietwat vreemde leus op de muur van hun yoga­dakterras. Los van dat geringe aantal is het überhaupt onduidelijk in hoeverre Twitter een afspiegeling is van Nederland, laat staan van de Nederlandse tv-kijkers.

Bewust lachen
De vraag is: moeten we nog wel willen twitteren, of zullen we dat blauwe vogeltje na de zoveelste #ophef de nek omdraaien? Eva Jinek vertelde deze maand in haar talkshow waarom zij is gestopt. "Er wordt altijd gezegd: 'Je bent journalist, dus je moet op Twitter om te volgen wat er allemaal speelt.' Ik had dat ook uiteraard. Op een gegeven moment had iemand geschreven: Jezus, vrouw, wat heb jij een vreselijke kutlach."

Die opmerking kroop in haar hoofd. Toen ze merkte dat ze in haar programma nadacht over haar lach, stapte ze subiet over op Instagram. "Ik voel me wel vrijer, omdat ik niet al die stemmetjes in mijn hoofd hoor de hele tijd."

Ondanks de online rottigheid gaat het zakelijk goed met Twitter. Uit de laatste kwartaalcijfers blijkt dat het aantal Twitteraars is gestegen, van wereldwijd 126 miljoen dagelijkse gebruikers eind 2018 naar 134 miljoen begin dit jaar.

Twitter heeft dan ook nog steeds veel voordelen. Voor nieuwsjunkies is het een uitstekende bron gebleken: in 2009 werd het neerstorten van het toestel van Turkish Airlines daar al direct gemeld, en wie à la minute updates wilde over de brand in de Notre Dame, deed er goed aan de accounts van Franse journalisten in de gaten te houden.

Ook is het een goede manier om nieuwe contacten op te doen, en wordt er genoeg gekkigheid gedeeld. Deze week ging bijvoorbeeld een indrukwekkende serie foto's rond van de outfits van Queen Elizabeth, die naadloos bleken te lijken op gerechten uit de Turkse keuken.

Het blijft toch wel leuk, dat Twitter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden