De zaken op scherp in Queen en Slim: zij zijn zwart, de politieman niet

Uit Queen & Slim.Beeld -

Ze hebben een Tinderdate in een sfeerloos restaurant van zijn keuze. Hij smakt er lustig op los. Zij verklaart niet te kunnen eten met iemand die zo luidruchtig schrokt. In de auto door nachtelijk Ohio slaan er ook geen vonken over. Er is gehannes met een smartphone, hij slingert een beetje over de weg en dan zijn er zwaailichten en klinkt er een stopsignaal. Queen & Slim is net begonnen en de zaken staan al op scherp: de Tindergebruikers zijn zwart, de blonde politieman is dat niet.

De agent duldt geen tegenspraak en trekt zijn dienstwapen om zijn orders kracht bij te zetten. Slim wil geen gedonder. Queen kondigt aan dat ze advocaat is en haar smartphone zal gebruiken om opnamen van de aanhouding te maken. Ze wordt prompt in haar dijbeen geschoten. Er is een worsteling, er klinkt nog een schot en dan is er een dode agent. Queen en Slim slaan op de vlucht.

Met een trefzekere proloog die van klein en herkenbaar ongemak naar dodelijk geweld en brekend nieuws voert, maken scenarioschrijfster Lena Waithe en regisseur Melina Matsoukas duidelijk dat hun ambities verder reiken dan het opwekken van spanning of het bezingen van een liefde-tegen-wil-en-dank. De spanning en de romantiek maken hun filmdebuut amusant, maar Queen & Slim is bovenal een film uit het Black Lives Mattertijdperk.

De schrijfster en de filmmaakster kennen elkaar van hun werk aan de comedyserie Master of None, maar Waithe schreef nog meer televisie­scenario’s en Matsoukas maakte furore met muziekclips voor onder meer Rihanna (We Found Love) en Beyoncé (Formation). In de dialogen benoemt Waithe de thematiek van de film zonder te drammen. Met de beelden verwijst Matsoukas naar de wrange Amerikaanse realiteit zoals die in nieuwsuitzendingen voorbijkomt.

In de kern blijft de film echter wijselijk bij Daniel Kaluuya en Jodie Turner-Smith, twee charismatische Britse acteurs die een aanstekelijke chemie hebben. Kaluuya maakte eerder indruk in Jordan Peeles spraakmakende horrorfilm Get Out (2017), waarin de verhouding tussen zwart en wit even scherp werd benoemd. Queen & Slim overtuigt iets minder als genrefilm, omdat Waithe en Matsoukas te veel zijpaden inslaan, maar dit is ook een urgente film waarover lang kan worden nagepraat.

Queen & Slim

Regie Melina Matsoukas
Met Daniel Kaluuya, Jodie Turner-Smith, Bokeem Woodbine