Plus Cabaret

De worsteling van Brigitte Kaandorp is een nieuwe fase ingegaan

Brigitte Kaandorp. De momenten dat ze haar succes­formule even los laat, zijn het memorabelst. Beeld Mark Engelen

De angst een kind te verliezen vormt de kern van Eh... van Brigitte Kaandorp.

Als je twintig bent, is een plots openvallende badjas geen enkel probleem. Best geinig zelfs. Alles hangt er immers strak bij en veert enthousiast terug. Maar wie zoals Brigitte Kaandorp 57 is, heeft die jeugdige luxe verloren. Of zoals ze het zelf zegt: “Het gloednieuwe is er wel een beetje af.

Ze zit in een andere levensfase. De tussenfase. Ze probeert haar hoogbejaarde ouders nog een leuke tijd te bezorgen, terwijl haar eigen, volwassen kinderen Kaandorp de stuipen op het lijf jagen met hun roekeloze fratsen.

De hele voorstelling vindt plaats in die spagaat. Eh… is oerdegelijk cabaret waarin Kaandorp zich als altijd humoristisch beklaagt over wat er misgaat. Haar grootste hit heet Zwaar Leven, dit keer opent ze met het thematisch nauw verwante Het Is Nooit Af En Het Is Altijd Wat. Kaandorp weet wat haar publiek wil en is niet bang het te geven. Of zou ze misschien bang zijn om iets ánders te geven?

Verbale slapstick

Hoe het ook zij: verrassend is het allemaal niet. Als Kaandorp met haar ouders naar een tuincentrum gaat, kun je op je vingers natellen dat het een rommeltje wordt. De opklapbare scootmobiel slaat op hol, vader loopt de verkeerde kant op en er lazert van alles om. Pure verbale slapstick. Kaandorp is daar vreselijk goed in, maar het verhaal is wel te grotesk om nog geloofwaardig te zijn als iets wat ze echt heeft meegemaakt.

De zorgen om haar kinderen voelen vaak rauwer. Je dochter van 22 kan nog zo verstandig zijn, als ze vanuit een Braziliaanse taxi belt om te zeggen dat ze de chauffeur niet vertrouwt, slaat de schrik je natuurlijk flink om het hart. Zeker als ze haar telefoon daarna niet meer opneemt.

Soms laat Kaandorp haar succesformule gelukkig ook eventjes los. Die momenten zijn vaak het memorabelst. Het absolute hoogtepunt van Eh... is een verhaal over de jaarlijkse buurtbarbecue in de straat waar Kaandorp woont. Dan komen alle kinderen die vroeger met elkaar buiten speelden weer even terug naar het ouderlijke nest om bij te kletsen. De laatste keer ontbrak er iemand. Een buurjongen die vlak voor de barbecue uit het leven was gestapt.

Deftig banket

Dat verhaal is, hoewel veel serieuzer dan de rest, toch de kern van de voorstelling. Het geeft meer body aan Kaandorps angst om haar eigen kinderen te verliezen en vloeit over in een prachtig lied over het niet zien van andermans leed.

De cabaretwetten schrijven helaas voor dat je het publiek nooit in mineur naar huis mag sturen. Daarom volgt er na dat nummer nog een typisch Kaandorpverhaal waarin ze aanschuift bij een deftig banket met Koning Willem-Alexander. Wat er misgaat? Alles. Ze struikelt, zegt de verkeerde dingen en wordt uiteindelijk door haar eigen man op straat gegooid. Wederom: uiterst vakkundig gespeeld, maar ook van A tot Z voorspelbaar. Hij drijft op die ene grap die we al zo vaak in heel veel verschillende versies hebben gehoord: Kaandorp is een enorme kluns.

Na afloop denk je toch vooral aan die arme buurjongen.

Eh…

Door Brigitte Kaandorp
Gezien 17/11 Carré
Te zien 18, 19 en 25 t/m 27/11; 6 t/m 8/4 aldaar

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden