Plus

De wonderlijke carrière van Philipp Plein is jaloers­makend

Deze week opende luxelabel Philipp Plein een tweede winkel in de
P.C. Hooftstraat. En het einde is nog niet in zicht. De nuchtere Hollandse modeliefhebber is blijkbaar klaar voor leer overladen met studs.

Zomercollectie 2017 van Philipp PleinBeeld Matteo Prandoni/BFA

Wat een geweldig mooie stad is Amsterdam, ik was er al vaker geweest, maar nooit in het centrum, zegt de Duitse ontwerper Philipp Plein (38) telefonisch vanuit Milaan, waar zijn designteam is gehuisvest.

Hij bracht vorige week zaterdag een bliksembezoek aan de stad, ging op locatiebezoek voor nog één tot drie toekomstige winkels, schudde handen in de nieuwe Philipp Plein Sportwinkel, dineerde bij Taiko in het Conservatorium Hotel en zat om 11 uur weer met zijn vriendin Andreea Sasu, een Roemeens model, in een privéjet richting zijn huis in Cannes.

Extraverte stijl
Nóg meer winkels, je zou denken dat Nederlanders te nuchter zijn voor de opmerkelijke extraverte stijl van Plein - denk jasjes van goud geverfd slangenleer, bombers van zilvervos, T-shirts met doodskoppen en laarzen en tassen vol studs - maar nee.

De helft, 'misschien zelfs wat meer', van zijn klanten woont in de stad. Zijn winkel in Rotterdam (liefst 400m2) draait volgens Plein 'extreem goed'.

De wonderlijke carrière van Plein is jaloers­makend. Na een rechtenstudie richtte hij een meubelmerk op, voegde daar voor de lol tassen aan toe ("Ik verkocht meteen voor 100.000 euro"), waarna hij bedacht dat er in de mode veel meer geld valt te verdienen. Dus begon hij twaalf jaar geleden een kledinglabel.

Het bleek een gat in de markt. Jarenlang richtte hij zich op de groothandel, maar de focus ligt nu op eigen winkels. Om aan de groeiende vraag te voldoen, opent hij ze in razend tempo. De teller staat inmiddels op 120. Dit jaar gaan er nog drie open: in Florida, Hongkong en Seoul.

Spraakmakend
Het succes van het label is te danken aan een combinatie van gedurfde ontwerpen, degelijk Italiaans vakmanschap, scherpe zakelijke skills en slimme marketing met spraakmakende reclamecampagnes. Zo was Lindsey Lohan op het hoogtepunt van haar wilde leven het gezicht van de vrouwenlijn, voor zomer 2017 is dat zangeres Fergie. Ze liep met Paris Hilton mee in zijn show in Milaan, genaamd Alice in Ghettoland.

Zijn grootse shows met afterparty's zijn berucht in modeland. Zo stapte Rita Ora ooit met microfoon uit een pick-uptruck, die later in brand vloog en reed Chris Brown zingend op een truck een loods in Milaan binnen.

"Vanuit de hele wereld vliegen mijn klanten naar Milaan voor de show. Elk jaar wordt het spektakel groter, want ik kan toch niet tegen mensen die het merk vanaf het begin omarmd hebben zeggen dat ik ze niet meer kan uitnodigen omdat hun stoel naar belangrijkere personen gaat."

Om voet aan de grond te krijgen in een overvolle luxemarkt creëerde Plein een niche: een extravagant product van zeer luxe materialen. Denk jarentachtig-Versace, geen kleren voor grijze muizen.

Geen masterplan
Eens was Rusland zijn belangrijkste markt, inmiddels is het land nog maar goed voor zo'n 12 procent van de omzet. China is sterk, zegt Plein, hij opent er volgend jaar zo'n twintig nieuwe winkels. Korea is ook top, maar Europa is zijn nummer-1-markt.

"Er is geen geheim, geen masterplan," zegt Plein. "Iedereen in de modewereld mikt op dezelfde luxeklant, gebruikt dezelfde leveranciers, modefotografen en modellen, de concurrentie is dus very tough. Je moet de vraag van de klant begrijpen en daaraan voldoen met het juiste product voor de juiste prijs. Dat is wat ik doe, handelen.

Je kunt een schoen laten maken voor 10 euro of elders voor 100 euro. Dat hangt af van het materiaal, de kwaliteit en de leverancier. Wij zijn aan de prijzige kant, maar als je in acht neemt wat je betaalt voor wat je krijgt, heb je een goede deal. Klanten zijn niet meer bereid veel te betalen voor weinig." Doel is uiteindelijk de grootste en beste te worden. "Of dat gaat lukken - waarschijnlijk niet, maar ik kan het proberen."

Nieuwe uitdaging
Binnenkort opent hij wederom een winkel in Milaan, inclusief restaurant. Ook verplaatst hij zijn show naar New York. "13 februari, op een ­geheime locatie. We zijn al de beste show act in Milaan. Tijd voor een nieuwe uitdaging."

Zijn leven verdeelt hij tussen het hoofdkantoor in het Zwitserse Lugano, een appartement in Milaan en zijn huis in Cannes. Zelf heeft Plein het liever niet over het verdelen van zijn tijd. "Er zijn geen grenzen, geen werktijden, geen vrije weekeinden: I just go with the flow."

Eerste kerstdag vliegt hij naar zijn huis in New York, een dag later rijdt hij naar Philadelphia om een onlangs geopende winkel te bezoeken, idem dito in Washington. Daarna naar LA om te zien hoe het staat met de bouw van huis nummer zoveel, en nog even langs Las Vegas voor 'a very exciting big project'. Never a dull moment in het leven van Philipp Plein, zeg maar.

Shot of Joy
Er is een fijn, tweede nummer van Shot of Joy, tijdschrift over reizen, eten, liefde en leven, van hoofdredacteur Marie Nanette Schaepman (oprichter JAN Magazine). Op de cover en binnenin een serie van het prachtige liefdeskoppel model Svea Berlie en haarstylist Jenny Rey, gefotografeerd door de Brit Chris Craymer.

Kim is back
Kim Kardashian maakte deze week haar commerciële comeback op Instagram (@kimoji), na tien weken onthouding als gevolg van een brute beroving in een Parijse hotelkamer. Ze is weer helemaal de oude en twerkt (of iemand die voor haar moet doorgaan gezien het bescheiden formaat van de billen) er lustig op los om haar ondergoedlijn Kimoji te promoten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden