PlusPS

De wondere wereld van tv-zender Spike

Het testosterongehalte van tv-zender Spike, van oorsprong Amerikaans, is absurd hoog. Tattoos, vechtsport, games - de hele mikmak komt voorbij. Op adem komen doe je later maar.

Het Amerikaanse team van het tattoo-programma Ink MasterBeeld Spike

Zomaar een maandagavond. Niks op tv. Je zapt, zapt en zapt. Ineens: ronkende stem, aanzwellende muziek. "Spike presents: World Fighting League MMA. De beste Nederlandse MMA-vechters van dit moment... In keihard gevecht... Mis het niet... Alleen bij Spike!"

Het is een wat onorthodox welkom in de wondere wereld van Spike, een tv-zender waar het testosteron net wat hartstochtelijker giert dan bij andere zenders.

Pas sinds begin dit jaar zit Spike als 24 uurskanaal in alle Nederlandse tv-pakketten, maar eenmaal gevonden (bij Ziggo op kanaal 16, bij KPN, Telfort en Xs4all op 13) vergeet je hem niet snel meer. Zeker niet als je even blijft hangen. Waar zit je in godsnaam naar te kijken?

Achtbaan
MMA, mixed martial art, een verzameling van allerhande vechtsporten, wordt bij Spike zonder blikken of blozen afgewisseld met stoere mannen die praten over de nieuwste games, een talentenjacht voor tattoeërders en een Gordon Ramsey-achtig alles-gaat-helemaal-klote-in-dit-restaurantprogramma.

Daarna volgt dan nog een extreme obstakelrace over 21 kilometer voor de best getrainde duursporters, een realityserie die aannemers die de boel belazeren keihard aanpakt - AvroTros' Opgelicht?! is er niks bij - om vervolgens de dag af te sluiten waarmee hij was begonnen: mannen die elkaar in de ring het licht uit de ogen slaan. Een achtbaan zonder rustig gedeelte om even op adem te komen

Overdrijven we nu niet een beetje? Zeker wel, maar dat is geoorloofd bij Spike, dat The Magicians, een serie uit het portfolio, als volgt beschrijft: "Neem Harry Potter, voeg een vleugje X-men toe, top het af met wat seks, drugs en rock-'n-roll en schudt het geheel goed voor een minuut - het resultaat is een bloedstollende show die wereldwijd lovende recensies heeft ontvangen."

Overgoten met sensatie
Andere programmatitels bevatten ultimate (Spartan Race: the ultimate challenge), perfect (The Dude Perfect Show), king (Game Kings), master (Ink Master) of battle (Lip Sync Battle). Een programma waarin koks het tegen elkaar opnemen, draagt niet de naam Topchef, Who is the Chef of, noem eens een dwarsstraat, The Next Gordon Ramsey, maar Knife Fight.

Het staat voor het vocabulaire van Spike: zonder gêne overgoten met sensatie. Het is 'het meest zenuwslopend', of 'een spektakel dat zijn weerga niet kent', of je ziet 'de beste vechters wereldwijd'.

Uitgesproken inventieve televisie? Niet per se. Maar de zender is op zijn minst een opmerkelijk geval in de gezapige soep die op doordeweekse tv-avonden wordt opgediend.

Nog meer voor mannen
Niet verrassend misschien: Spike is twee jaar geleden door Viacom Benelux vanuit Amerika naar Nederland gehaald. In 1983 in Amerika begonnen als The Nashville Network en langzaam geëvolueerd tot de testosteronbom die Spike is.

Een absolute mannenzender, een RTL 7, nog meer voor mannen, zo je wilt. Startrek, Baywatch, Crime scene investigation, de meeste James Bondfilms, Impact wrestling, UFC? Overdaad leek niet te schaden. Slogans van Spike door de jaren heen in de VS: 'Get more ­action', 'Get real', 'The ones to watch' en 'Fighters first'.

Het grimeur-programma Face Off - een keiharde afvalraceBeeld Spike

Toch weten niet alleen mannen Spike te waarderen. Het over-de-topspektakel in de programma's valt volgens kijkersonderzoeken van de zender ook in de smaak bij vrouwen. Sterker nog: liefst 45 procent van de kijkers in Amerika is vrouw. Vaak samen aan de buis gekluisterd met manlief, dat wel.

Keiharde ­afvalrace
Grimeurprogramma Face off - uiteraard een keiharde ­afvalrace tussen kandidaten - valt in de smaak, maar vooral Lip Sync Battle, geïnspireerd op een rubriek uit Late Night with Jimmy Fallon, is vanaf het begin een van de grote hits van de zender.

De eerste aflevering in april 2015 was met 2,2 miljoen kijkers in Amerika meteen het best bekeken programma van de zender ooit. Lip Sync Battle in een ­notendop: bekende Amerikanen die met veel uiterlijk vertoon playbacken.

Gepresenteerd door rapper en acteur James Todd Smith, die de geweldige bijnaam van LL Cool J voert - Ladies Love Cool James (echt waar!) - en becommentarieerd door het beeldschone model Chrissy Teigen. Veel Amerikaanser wordt het niet.

Genre op zich
Ook in Nederland is het kijkersbestand van Spike (de best bekeken programma's zitten rond de 70.000 kijkers) ongeveer fiftyfifty in de verhouding man/vrouw, zegt Maurice Hols, general manager van Viacom Benelux, ook verantwoordelijk voor zenders als Comedy Central, MTV en Nickelodeon. "Het grappige is dat RTL 7 zich duidelijk wil profileren als mannenzender, maar met Spike doen wij daar helemaal niet ons best voor."

"Het is preken voor eigen parochie, maar Spike is een zender om je in te verliezen, denk ik. Je zapt er voorbij en er zit een flow in. Alles staat aan. Heftig, absoluut. Je houdt het geen hele avond vol, maar je dommelt in ieder geval niet in. Al is het wel lean back televisie; je hoeft er niet veel bij na te denken." Daar heeft Hols ook een term bij: actiondriven guilty pleasuretelevisie.

Spartan: ultimate team challengeBeeld Spike

Een genre op zich. Of, zoals Hols het liever noemt, een ­niche. Concurreren met de brede, gearriveerde zenders is kansloos, dus moet alles in het extreme.

Kickboksen op woensdagavond
De programma's die Spike in Nederland doorgeeft, zijn vooral overgenomen van de Amerikaanse grote broer of aangekocht, maar inmiddels produceert de zender hier ook lokaal.

In december was er al de realityserie ­Nieky 'The Natural' - knokt door uit, waarin het leven van kickbokser Nieky Holzken werd gevolgd. Hols: "We hebben ­gekozen voor vechten als één van de pijlers van de zender. Dat wint enorm aan populariteit. Ook hier staat de helft van ons personeel te kickboksen op woensdagavond."

Ook Ink Master, de tattoovariant van Idols, wordt inmiddels lokaal gemaakt. Marco Roelofs, tattooliefhebber en voormalig frontman van de punkband Heideroosjes, is de presentator. Hols: "Daar zijn we onwijs trots op. Tattoos zijn gangbaar. Ik heb ook tattoos en vele mensen met mij. De Amerikaanse versie van Ink Master was al populair, maar met een lokale variant creëer je lokale helden. Op die manier betrek je de fans bij Spike."

Nog een voorbeeld daarvan: het uitverkochte event Spike presents world fighting league: champion vs. champion, dat in april in Almere werd georganiseerd. Spike is niet alleen een tv-zender, ook bij dergelijke evenementen probeert het netwerk op de eerste rij te zitten.

Guilty pleasure-entertainment
Nu lijkt er wel een kleine kink in de kabel te zijn: in Amerika heeft Spike aangekondigd vanaf begin 2018 verder te gaan als Paramount Network. Dat is meer dan een naamsverandering: de zender wil breder programmeren, meer films uitzenden, minder guilty pleasure-entertainment.

Betekent dat, al voordat de zender in Nederland tot volle wasdom is gekomen, ook het einde van Spike in Nederland? Nee, absoluut niet, zo verzekert Hols. Spike blijft voorlopig Spike, met al zijn heftigheid.

Dat is ook goed nieuws voor Jan Slagter: na een uurtje Spike ga je de slow-television van Omroep Max pas echt op waarde schatten.

The MagiciansBeeld Spike
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden