PlusExpositie

De werken van Michael Landy: een fascinatie voor verval en afval

Michael Landy - What's Left?Beeld Peter Cox

“Yes, we’re mad. No, we’re not joking. Marvellous value for cash! Saving you cash! Saving you more money here today, ladies and gentlemen!”

Achter in de galerieruimte van Andriesse Eyck word je toegesproken alsof je door een Londense winkelstraat loopt waar een winkel opheffingsuitverkoop houdt. Het geluid komt uit een kubus die is opgebouwd uit afvalmaterialen.

Die materialen waren oorspronkelijk onderdeel van een ander kunstwerk, Closing Down Sale (1992). De Britse kunstenaar Michael Landy vulde een ruimte met winkelwagens vol goedkope artikelen en schreeuwerig reclamemateriaal in zuurstokkleuren: ‘Last few days! Everything must go!’

Sommige van die karretjes werden door de jaren heen verkocht, andere niet. Een zo’n onverkocht exemplaar werd door Landy gebruikt als basismateriaal voor een nieuw kunstwerk. De winkelwagen met inhoud werd zorgvuldig geplet door een bedrijf dat industrieel afval comprimeert.

Datzelfde is gebeurd met een aantal andere installaties en groepen kunstwerken die her en der waren opgeslagen. Een installatie met tekstwerken die eerder in een galerie in New York te zien waren, staat nu in Amsterdam als kubus, net als een blok met collages die Landy maakte ter voorbereiding van een tentoonstelling in de National Gallery in Londen. De kleinste kubus, In Your Face, is tevens de meest dramatische en bestaat uit tekeningen die Landy maakte van vrienden en galeriehouders. Door het comprimeren van de tekeningen is het slechts gissen naar wat er allemaal in het pak papier verstopt zit. Alleen de bovenste tekening is zichtbaar. Twee indringende ogen kijken je aan, midden in een verfrommeld gezicht.

De werken van Michael Landy (1963), die gerekend wordt tot de Young British Artists, gaan vaker over de kunstmarkt en de consumptiemaatschappij. Hij is waarschijnlijk het meest bekend van het project Break Down, dat in 2001 werd uitgevoerd. In twee weken tijd heeft hij toen samen met assistenten in een leegstaande winkel van C&A in Londen al zijn bezittingen vernietigd. Alles ging in de versnipperaar. Zijn paspoort, liefdesbrieven, kunstwerken en zijn Saab 900 Turbo, niets bleef gespaard. Veel radicaler wordt kunst niet. Het enige wat overbleef was een inventaris waarin de 7227 vernietigde objecten staan genoteerd.

In de achterruimte van de galerie hangt een serie tekeningen van verlaten boerderijen op het Ierse platteland. Langzaam brokkelen ze af en worden ze overwoekerd door planten. De fascinatie voor verval en vergankelijkheid blijkt ook uit een serie tekeningen die Landy maakte van spullen die afgedankt werden tijdens de coronalockdown. Een matras, een pop, een sneaker, een mondkapje. Achter elk object zit wel een verhaal en samen vormen ze een soort portret van onze maatschappij.

WHAT’S LEFT?
MICHAEL LANDY
Waar: Andriesse Eyck, Leliegracht 47
Te zien t/m 31/7

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden