Plus

De werkelijkheid zoals tovenaar Robby Müller het zag

De Nederlandse cameraman Robby Müller (1940-2018) was een tovenaar met licht en kleur. Hij werkte samen met regisseurs als Wim Wenders, Jim Jarmusch en Lars von Trier. Een documentaire over zijn indrukwekkende carrière, Living the Light, gaat op het Filmfestival van Venetië in wereldpremière.

De Nederlandse cameraman Robby Müller aan het werk met acteur Dennis Hopper. De documentaire over het werk van Müller is vanaf 20 september te zien. Beeld -

Ooit kreeg Robby Müller de lucratieve aanbieding om als cameraman mee te werken aan een van de Harry Potter-films. Maar de Nederlander bedankte voor de eer.

Hij had te veel van zijn vrijheid als cameraman bij een dergelijk grote productie moeten inleveren.

"Robby voelde zich bij producties waarbij alles van tevoren is uitgedokterd niet op zijn gemak," zegt regisseur en cameravrouw Claire Pijman (52), die de documentaire Living the Light over haar collega maakte.

"Een van zijn kenmerkende uitspraken was: 'Ik heb veel te verliezen, elk shot is een deel van mijn leven.'

Hij ging niet voor het mooie plaatje of technische perfectie. Voor hem was het pers­pectief van de emotie van dat ene moment belangrijker."

Ondanks zijn onafhankelijke werkwijze werd Müller in de internatio­nale filmwereld erg gewaardeerd. Hij werkte samen met regisseurs als Wim Wenders (Der Amerikanische Freund), Jim Jarmusch (Down by Law) en Lars von Trier (Breaking the Waves).

Voor zijn camera stonden sterren als Johnny Depp, Faye Dunaway, Nastassja Kinski, Mickey Rourke, Dennis Hopper, Bruno Ganz, Björk en Catherine Deneuve.

Müller is enkele maanden geleden op 78-jarige leeftijd overleden, na jarenlang aan de ziekte van Binswanger (een vorm van vasculaire dementie) te hebben geleden.

Liters melk
Hij was heel inventief in het maken van zijn beelden. Pijman noemt als voorbeeld de lichtval in de film The Tango Lesson (1997) van Sally Potter.

"Ik vond zijn gebruik van licht heel mooi in een bepaalde scène binnenskamers. Toen ik vroeg hoe hij dat voor elkaar had gekregen, zei Robby: 'Ik heb liters melk over het raam laten gieten om dat diffuse licht te krijgen.'

Zo was hij. Robby hield van simpele oplossingen."

Voor haar film kreeg Pijman de beschikking over het persoonlijke archief van Müller dat onder meer bestaat uit duizenden videodagboeken en foto's die hij tijdens het draaien van zijn ruim zeventig films heeft gemaakt.

Hij filmde de mensen op de set, zijn hotelkamers, zijn wandelingen en de steden waarin hij verbleef. "Zijn camera's waren een verlengstuk van hem."

Wim Wenders
Het voordeel voor Pijman was dat zij ook met Müller heeft samengewerkt onder meer als cameravrouw voor de Buena Vista Social Club.

"Toen heb ik hem goed leren kennen. Hij was vriendelijk, niet autoritair en was erg geïnteresseerd in mijn opvattingen over ons werk. Dat had ik niet verwacht.

Ik merkte dat hij altijd koos voor simpele en directe oplossingen."

Zijn samenwerking met de Duitse regisseur Wim Wenders was misschien wel het belangrijkst. Beiden stonden destijds aan het begin van hun carrière.

Een zinnetje uit het scenario van Die Angst des Tormanns beim Elfmeter (1972) leidde tot een reisverslag vol sfeerbeelden. Het veranderde de film in een roadmovie. Dat kon alleen omdat Müller het experiment niet schuwde.

Op 20 september gaat Living the Light in Nederland draaien. Op kleine schaal is al een aantal proefvoorstellingen geweest.

Pijman: "Velen zeiden na afloop dat de film voor hun gevoel doorgaat als zij weer buiten staan. Ze kijken anders tegen de werkelijkheid aan. Robby leerde de mensen anders kijken naar het leven."

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden