De wereld van Mad men in Pakhuis de Zwijger

AMSTERDAM - 'In de wereld van artdirectors is er Helmut Krone, en daarna is er de rest.'' Copywriter Claes Bergquist uit Zweden kwam deze week naar het Amsterdamse Pakhuis De Zwijger om over Krone (1925-1996) te vertellen, ter gelegenheid van het tweede seizoen van de televisieserie Mad men dat dinsdag (23.00 uur, Nederland 2) begint. Bergquist is een verwoed verzamelaar van al het werk van Krone. Die was in de jaren zestig copywriter bij het grote Amerikaanse reclamebureau DDB. DDB is in de serie de belangrijkste concurrent van Sterling Cooper, het fictieve reclamebureau waar copywriter Don Draper en zijn collega's werken.

Maar DDB bestond in die tijd wel degelijk, en bestaat nog steeds. Helmut Krone was er de grote man. Zijn bekendste reclameontwerpen zijn deze maand te zien in Pakhuis de Zwijger.

''We stelen American Airlines van DDB,'' zegt copywriter Don Draper in het tweede seizoen van Mad men, verwijzend naar de cliënt van DDB. Of Helmut Krone werkelijk de man was die advertenties voor de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij ontwierp, weet Bergquist niet. Wel was American Airlines in de jaren zestig een van de vette vissen die DDB wist te vangen. Maar echt bekend werd Krone met de commercials voor Volkswagen. Daarvoor maakte hij simplistische advertenties, zonder dominant logo.

In die tijd was dat baanbrekend. Advertenties voor auto's waren in de jaren vijftig bijna altijd foto's van tevreden, stoere mannen achter het stuur, met op de passagiersstoel een hem aanbiddende prachtige vrouw. Logo's kwamen groot in beeld, met veel tekst waarin stond waar de auto allemaal toe in staat was.

''Er werd nooit humor gebruikt in commercials,'' zegt Bergquist over die tijd, ''totdat Helmut Krone zich meldde. Hij maakte simpele advertenties, voorzien van ironie. Iedere artdirector zou zijn werk moeten kennen.'' Krone beeldde de Volkswagen Kever vuistgroot af op een grote ouderwetse broadsheet-krantenpagina. Daarbij stond: 'It makes your house look bigger' (Hierdoor lijkt je huis groter). De rest van de pagina was spierwit en leeg. In de jaren waarin deze campagne werd gevoerd, werden in de Verenigde Staten 3,5 miljoen Volkswagen Kevers verkocht. Dat ligt volgens Bergquist aan de inzet van Krone.

Op de advertenties van Krone werd in eerste instantie met scepsis gereageerd. Geen logo? Hoezo? riepen opdrachtgevers. Bergquist: ''Krone zei altijd: 'Een logo zegt: ik ben een advertentie, blader maar door en kijk vooral niet wat ik te vertellen heb.'' Door het logo weg te laten, was de stelling van Krone, werd de hele advertentie een logo.

De verzameling van Claes Bergquist is voor de gelegenheid naar Amsterdam gehaald: veel advertenties van Helmut Krone zijn te bewonderen. Onder meer de advertenties voor Volkswagen, maar ook die voor Porsche. Dat zijn advertenties vol tekst, grafieken en foto's. Bergquist: ''Iets totaal anders, maar net zo briljant.'' Ook op de tentoonstelling te zien: twee televisie-interviews met Krone. Eentje van vlak voor zijn dood, waarin hij vertelt over de succesvolle VW-campagne, de tweede gaat over de grote campagne die Krone ontwierp voor autoverhuurbedrijf Avis. (MAARTJE VAN HOEK)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden