Te zien

De week van Karina Holla is een ode aan haar werk

Tot en met zaterdag staat mimespeelster, actrice, choreografe en regisseuse Karina Holla centraal in het Plein Theater. Haar voorstelling ­Oorlogsvrouwen is te zien en er is een verdiepend bijprogramma.

Portret van Karina Holla. Beeld Eva Plevier
Portret van Karina Holla.Beeld Eva Plevier

Na de ‘tsunami van liefde en mooie reacties’ op de Theo d’Or die ze in 2018 ontving voor de beste vrouwelijke hoofdrol in Romp bij theatergezelschap De Gemeenschap, werd het heel stil. Zoals Karina Holla (1950) het vorig jaar in een interview met Het Parool formuleerde: “Je bent een raspaardje en die krijgen klontjes – óf een klets met de zweep.”

Gelukkig ging toch de telefoon. Regisseur Mette Bouhuijs stelde voor de voorstelling Oorlogsvrouwen te maken. “Ik heb mezelf altijd als een baron Von Münchhausen aan mijn haren omhoog kunnen hijsen,” aldus Holla, “dus dat doe ik nu ook weer.”

Het is een kunstje dat ze dit jaar moest herhalen toen door de coronacrisis de première in mei moest worden uitgesteld. Maar sinds september staat Holla weer met Oorlogsvrouwen in de theaters – deze week zelfs vier keer in wat het Plein Theater in Oost De week van Karina Holla heeft gedoopt, een ode aan het werk van Holla en haar betekenis voor het theater.

Pionier in mimewereld

Al ruim 35 jaar maakt Karina Holla, opgeleid aan de Mime Opleiding van de Amsterdamse Theaterschool, bewegingstheater; als performer, regisseur en docent. Ze was een pionier die de gesloten wereld van de mime opengooide door grenzen over te gaan en gebaande paden te verlaten.

Verhalen wil ze vertellen, zoals ze nu doet met Oorlogsvrouwen, waarin ze jonge Russische vrouwen verbeeldt en een stem geeft die in 1941 de oorlog ingingen om tegen Hitler te vechten. Het stuk is gebaseerd op De oorlog heeft geen vrouwengezicht (1988) waarvoor de Belarussische onderzoeksjournalist en schrijver Svetlana Alexijevitsj meer dan driehonderd vrouwen interviewde, een boek dat Holla bij lezing als een moker trof.

Woensdagavond interviewt Andrea van der Pol na de voorstelling regisseur Mette Bouhuijs en Holla en haar medespelers Roman Brasser en Rowan Kievits.

De naprogramma’s worden elke avond live gestreamd. De serie wordt afgesloten met poezië door Paul van der Laan, zang van Marie Körbl en cellomuziek door Anne Sophie Fransen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden