PlusBlikvangers

De wandelaar wordt hier uitgenodigd een andere weg in te slaan

Amsterdam staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden?

Jan Pieter Ekker
'Verandering van richting' in het Vondelpark gaat nadrukkelijk om een innerlijke bewustzijnsverandering; de mogelijkheden om letterlijk een andere richting in te slaan zijn beperkt. Beeld Sophie Saddington
'Verandering van richting' in het Vondelpark gaat nadrukkelijk om een innerlijke bewustzijnsverandering; de mogelijkheden om letterlijk een andere richting in te slaan zijn beperkt.Beeld Sophie Saddington

Als je niet oplet, loop je er zo aan voorbij: de twee stalen platen aan weerszijden van het voetpad langs de Bloemenweg, een meter of honderd voor de Vondelbrug. Daar helpt ook de informatietegel niet tegen die er 16 november 2021 is geplaatst door de gemeente.

Behalve de naam van het werk (Verandering van richting) en de kunstenaar (Maarten Manson), het jaartal van plaatsing (1982) en het gebruikte materiaal (cortenstaal) staat er – half verscholen tussen het hoge gras – op de tegel ook iets over de achterliggende gedachte: ‘De twee driehoeken zijn een symbolische uitnodiging om het voetpad te verlaten en een andere weg in te slaan. De mens die besluit het onbekende pad te betreden, kan ontsnappen aan het alledaagse. Verandering van richting biedt nieuwe perspectieven.’

Het gaat nadrukkelijk om een innerlijke bewustzijnsverandering; de mogelijkheden om letterlijk een andere richting in te slaan zijn beperkt. Naar de Vossiusstraat kan je niet, daar staat een hek tussen. Dus je kan eigenlijk alleen verder het Vondelpark in, of richting de hoofdingang – het smeedijzeren hek met de hardstenen pijlers – aan de Stadhouderskade.

Ontsnapping

Maarten Manson (Amsterdam, 1935) volgde enige jaren een opleiding aan de Rijksnormaalschool voor Teekenonderwijzers in Amsterdam en ging vervolgens als autodidact kunst maken. Aanvankelijk maakte hij grote reliëfs; in 1967 exposeerde hij er drie in het Stedelijk Museum, waarvan er een werd aangekocht.

Halverwege de jaren zeventig stapte Manson over op buitenbeelden: minimalistische, abstracte, geometrische beelden, om precies te zijn. ‘Ontsnapping’ was daarbij het alomvattende thema; de titel escape loopt als een rode draad door zijn oeuvre. “Niet bang zijn om een andere richting in te slaan, openstaan voor nieuwe ideeën; dat is wat ik mensen aanraad, en zelf ook als leidraad in mijn leven zie.”

Zijn allereerste ‘ontsnappingsbeeld’, uit 1976, staat in de Bijlmerweide in Zuidoost: Spiraalobject. Anna Enquist schreef een gedicht over deze ‘zilverspiraal in het gras’, die ‘als een kurkentrekker in aarde boort’: Inversie. In 1980 maakte Manson een kunstwerk voor de tweede Amsterdamse Floriade in het Amstelpark: drijvende balken in het water, die van richting veranderden door de stroming.

Latijnse spreuken

In 1982 realiseerde hij Verandering van richting in het Vondelpark. Destijds stond er nog ‘fase 1’ achter de titel; er volgden namelijk ook een Verandering van richting fase 2 (in het Amstelpark) en fase 3 (in Almere Haven), maar die zijn inmiddels weggehaald.

In zijn zoektocht het mysterie van het leven te doorgronden, bleef Manson doorlopend nieuwe wegen inslaan. Zo schreef hij diverse boeken over filosofie en een boek over Latijnse spreuken op Nederlandse gebouwen en stelde hij een wandelgids door Amsterdam samen op basis van suikerzakjes en -wikkels.

Verandering van richting
Sinds 1982
Kunstenaar Maarten Manson
Waar Vondelpark

Lees terug: ons overzicht met de mooiste kunstwerken in het straatbeeld van Amsterdam.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden