PlusExpositie

De vrijheidsdrang van de vluchteling

Olivier Delebecque wilde weten hoe het zou zijn om de tocht van de Engelandvaarders opnieuw te ondernemen. Het resultaat, de expositie Harbor of Action and Research at Sea, is een activistisch gebaar met een hoog doe-het-zelfgehalte. 

Van klei uit de buurt van Marken boetseerde Suzanne Bernhardt fluitjes.Beeld Suzanne Bernhardt

In juli 1940 ontsnapten drie landgenoten uit bezet Nederland en ze staken de Noordzee over. Later volgden zo’n 1700 anderen, die zich veelal aansloten bij het geallieerde leger. Na de oorlog werden ze Engelandvaarders genoemd, een erenaam passend bij hun heldenstatus.

Hoe anders is het lot van vluchtelingen die anno 2020 de oversteek wagen. Hen wacht geen warm onthaal, geen bewondering. Toch handelen ze uit eenzelfde vrijheidsdrang als de Engelandvaarders en riskeren ook zij hun leven in gammele bootjes. Met die opvatting van bewegingsvrijheid in gedachte wilde Olivier Delebecque weten hoe het zou zijn om de tocht van de Engelandvaarders opnieuw te ondernemen. Van licht, goedkoop kunststof bouwde hij een prauw naar tropisch model. Het vaartuig is beschilderd met abstracte vormen in grijs, blauw en groen – een maritiem palet. Het doet denken aan razzle dazzle, de geometrische beschildering van oorlogsschepen.

Walvissen

Tijdens de expositie Harbor of Action and Research at Sea worden workshops gehouden waar deelnemers zeil leren maken. Met De Waag wordt gesproken over de ontwikkeling van een app die mensen in staat stelt een eigen boot te maken. Delebecques project is een activistisch gebaar met een hoog doe-het-zelf­gehalte, ook bedoeld om de discussie op gang te helpen.

Totdat de boot in drie stukken naar buiten wordt gedragen en na proefsessies in het IJ daadwerkelijk de Noordzee overgaat, staat hij in de kelder bij Corridor Project Space. Er omheen liggen van papieren bootjes. Wie ze openvouwt leest wat reizen en vooral reis­restricties betekenen voor curator Aude Christel Mgba uit Kameroen. Bij de opening deed Alonso Vasquez een geluidsperformance geïnspireerd op het migratiegedrag van walvissen, die door stampende scheepsmotoren vaak de weg kwijtraken en sterven op het strand.

Het politiek geladen werk wordt in balans gehouden door de poëtische bijdrage van Suzanne Bernhardt. Van klei uit de buurt van Marken boetseerde zij fluitjes. In een video staat een groep mensen in het IJsselmeer hierop te blazen, terwijl de ondertiteling het verhaal vertelt van een Chinese vloedmythe.

Een toevoeging komt van Ribal El Khatib.

Om in het azc niet gek te worden van verveling ging de vluchteling uit de Verenigde Arabische Emiraten zijn omgeving fotograferen voor vervreemdende computercollages. Bijvoorbeeld een boot, van twee kasten en een bed, die onder een sprookjesachtige maan vaart. De zee oogt vriendelijk, maar de bestemming is onbekend en de aankomst niet gegarandeerd.

Harbor of Action and Research at Sea

Olivier Delebecque, Aude Christel Mgba, Suzanne Bernhardt, Alonso Vasquez, Ribal El Khatib

Waar Corridor Project Space, Veemkade 574

Te zien t/m 16/8

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden