De Vijfde symfonie van Beethovens in een nieuw jasje

Beeld -

Uitvoeringen van de Vijfde symfonie vliegen je in Beethovens jubeljaar (250 jaar geleden geboren) om de oren. Interessant en zelfs fascinerend was de eerder dit jaar verschenen registratie van Teodor Currentzis en zijn orkest MusicAeterna, die uiteindelijk toch teleurstelde vanwege zijn verstikkende kunstmatigheid.

Zo niet de net verschenen opname van het Franse orkest Les Siècles onder leiding van François-Xavier Roth, die je een geestverwant van Currentzis zou kunnen noemen. Roth maakt er met Les Siècles een sport van Beethoven door het gekozen instrumentarium zo dicht mogelijk in zijn tijd te benaderen. Het stuk klinkt weer helemaal als nieuw, ook al omdat Roth niet bang is het ánders te doen (accenten, tempi, versnellingen, vertragingen; in de finale weet je niet wat je hoort). Jammer alleen dat hij zijn soms krasse, maar zeker overtuigende artistieke keuzes niet heeft verantwoord in het cd-boekje.

Na de Vijfde volgt de Symphonie à dix-sept parties van François-Joseph Gossec. De muziek is zonder meer onderhoudend en wordt sprankelend door Les Siècles gebracht, maar als het stuk iets bewijst is het wel het genie van Beethoven. Waar Gossec voorzichtig aandacht vraagt door met een lepeltje tegen een kopje te tikken, slaat Beethoven zo woest met zijn vuist op tafel dat alle kopjes op de grond in scherven vallen.

Beethoven, Gossec

François-Xavier Roth

Les Siècles