Plus Lijstje

De vijf favoriete balletten van choreografenduo Lightfoot en Léon

Choreografenduo Paul Lightfoot en Sol León werken 30 jaar samen met het Nederlands Dans Theater. Ze selecteerden vijf balletten onder de titel Sol & Paul XXX.

Paul Lightfoot en Sol Léon maakten meer dan vijftig choreografieën voor het Nederlands Dans Theater. Beeld Rahi Rezvani

Start to finish (1996) – Een razende figuur doorbreekt de orde in een ballet dat is geïnspireerd op de film The Madness of King George.

Lightfoot: “Met Start to Finish begon er creatief iets met ons te gebeuren. Het was herkenbaar als van ons. In de beginperiode ben je als choreograaf op zoek naar je handtekening.”

León: “We realiseerden ons dat we onze eigen taal moesten vinden. We waren bij het Nederlands Dans Theater omringd door al die meesters – Jiří Kylián, Hans van Manen, Mats Ek, William Forsythe – die waren geobsedeerd met bewaken van hun stijl.”

Lightfoot: “Die beginjaren draaiden, in elk geval voor mij, om branden, branden, branden. We stelden geen vragen, we deden het gewoon.”

Léon: “De titel klopt: we begonnen hier onze beginperiode te beëindigen. Het einde van de naïviteit, de bravoure. Toen Kylián besloot Start to Finish op het repertoire te zetten, was dat een enorme sprong in onze carrière.”

Shutters Shut (2003) – Gertrude Steins gedicht If I Told Him: A Completed Portrait of Picasso, bewerkt tot een kubistisch duet.

Léon: “Shutters Shut is voor mij belangrijk, omdat ik een enorme liefhebber ben van Picasso, maar ook omdat het mijn denken over bewegen veranderde. Op elke frase in het gedicht moest een antwoord in beweging volgen. Sindsdien benaderen wij bewegingsfrasen altijd zo.

Subject to Change (2003) – Tijdloze mijmering over vergankelijkheid op Schuberts Der Tod und das Mädchen.

Léon: “Shutters Shut en Subject to Change markeren ons eerste avondvullende programma. Het was een droevige periode. Iemand die ons erg na stond, werd ernstig ziek. Terwijl we die twee stukken creëerden, moesten we ons bezighouden met levensbeslissingen.”

Lightfoot: “Je bent je bewust van leven en dood, maar nu werd het iets reëels. Ik zag me voor het eerst geconfronteerd met vragen over het bestaan. Je bent bezorgd en je voelt je zo nutteloos. Werk en leven botsten. We zijn niet weggelopen, maar hebben het omarmd.”

Léon: “Subject to Change is het middelpunt van de avond, omdat het meer is dan een ballet. Het was het begin van onze volwassenwording als kunstenaars. Het draaide niet meer om het laten zien wat voor getalenteerde choreografen we waren. Dit ging om verbinding zoeken met toeschouwers. Hen iets laten voelen wat wij hadden gevoeld, zodat ze het herkennen.”

Shoot the Moon (2006) – In een carrousel van ronddraaiende huiskamers volgen we de moeizame perikelen van drie liefdeskoppels.

Léon: “We wilden een kant van relaties tonen, waar niemand ooit over praat. Veel balletten gaan over koppels, maar wij zaten in een stadium van ons leven, waarin we moesten praten over de leegte, die partners kunnen voelen in een relaties. In Shoot the Moon laten we patronen zien die we herkenden in onze families, in de samenleving en zelfs in andere culturen.”

Lightfoot: “Onze samenwerking met Philip Glass begon toen en dat hielp om ons werk in een wat filmischer richting te sturen.”

Same Difference (2007) – Verschillende personages – een soldaat, een dichter – proberen grip te krijgen op hun theatrale omgeving.

Léon: “Chaos! Als je er middenin zit, in relaties of het leven, is de chaos vaak niet te overzien. Als je er van een afstandje naar kijkt, kun je er vaak om lachen. Met Same Difference begonnen wij dingen los te laten, meer filosofisch naar de dingen te kijken. In plaats van die ene schreeuwende man in Start to Finish praat nu iedereen door elkaar in zijn eigen taal, waardoor elke mogelijke betekenis verdwijnt in ruis.”

Lightfoot: “Het is bedoeld om te verwarren.”

Léon: “Daarom vind ik het zo’n mooie af­sluiter. We geven het publiek iets om mee naar huis te nemen.”

NDT 1 danst Léon & Lightfoot XXX van 24 t/m 26 mei in Internationaal Theater Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden