Plus Theater

De Verschrikkelijke Wittgenstein is kluchtige thriller

Regisseur Roeland Hofman heeft met ‘De Verschrikkelijke Wittgenstein’  een plot gecreëerd vol verrassingen. De thematiek laat echter bar weinig te raden over.

Theater Bellevue Beeld ANP Kippa

“Paul Wittgenstein is een verschrikkelijke man,” aldus twee van zijn leerlingen, waarna ze een lijst met onomstotelijk bewijs opvoeren om die stelling te onderbouwen. Maar hoe geloofwaardig is de mening van twee pubers die al snel nog tirannieker en sadistischer blijken dan het beeld dat ze van hun pianoleraar geven?

Regisseur Roeland Hofman liet zich inspireren door het levensverhaal van de Weense pianist Paul Wittgenstein (1887-1961). De broer van bekende filosoof Ludwig Wittgenstein verloor in de oorlog zijn rechterarm en vluchtte in de jaren vijftig naar New York, waar hij pianoleraar werd.

En daar speelt deze zwart-komische whodunit zich af, in een welgesteld gezin in Manhattan – waar twee stikverwende kinderen een moord op hun oubollige muziekleraar beramen. Ze worden daarbij geholpen door – jawel – de butler, die zelf ook enige belangen blijkt te hebben.

De verschrikkelijke Wittgenstein

Door Roeland Hofman, Bellevue Lunchtheater
Gezien 9/5, Bellevue
Te zien t/m 26/5 (12:30 uur), aldaar (behalve za/ma)

Het spel wordt vet aangezet: Billy de Walle en Isabelle Houdtzagers zijn prettig afstotelijk als broer en zus, Martijn Nieuwerf fijn droog als sullige pianoleraar en vooral Tobias Nierop is sterk als mysterieuze butler.

Volgens de wetten van de thriller­detective worden in een uur ieders motieven ontvouwd. Hofman schreef wat dat betreft een vormvaste toneeltekst. Met wollig taalgebruik knipoogt hij voortdurend naar het publiek, om maar te benadrukken dat er geheime agenda’s achter ieders woorden zitten. Het publiek is de personages steeds een stap voor, totdat blijkt dat een van de personages nog een stap verder is dan wij. Keurig allemaal, niks op aan te merken.

Behalve dat het wellicht wat flauw wordt en dat de thematiek van deze kluchtige thriller – de strijd tussen jong en oud, tussen etiquette en oprechtheid, traditie en vernieuwing – wel erg eenduidig wordt opgediend.

Het plotje is een vat vol verrassingen, maar thematisch laat deze lunchvoorstelling wat dat betreft bar weinig te raden over.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden