Plus Interview

De Verleiders Female: ‘Feminisme vind ik juist supersexy’

Vooraan: Susan Visser en Stephanie Louwrier. Achterin: Gusta Geleijnse, Eva Marie de Waal en Jelka van Houten. Beeld Raymond van Olphen

Na De Verleiders, vijf mannen die een maatschap­pelijke misstand aan de kaak stelden, is er nu De Verleiders Female. ‘We vragen het ze direct: heren Verleiders, waarom hebben jullie dit niet zelf gedaan?’

“Dit moet ik even laten zien!” Susan Visser stormt binnen met haar iPhone. “Ik wilde het jullie sturen maar toen moest ik de deur uit.”

Ze toont een filmpje van comedian Kelly Bachman die Harvey Weinstein in de zaal bleek te hebben en daar spits op reageert. Visser: “Hoor je die man die ‘shut up’ roept? What the fuck! Volg die vrouw!”

“Zo gaat het de hele tijd,” verzucht Jelka van Houten. “Ik ben ook helemaal besmet, ik zie alles door de bril van hoe mannen en vrouwen met elkaar omgaan. Bij heel veel dingen die je leest denk je: ja, maar mijn vriend in onze Amsterdamse kunstbubbel heeft dat niet, dus het valt wel mee. Maar als je je er meer in verdiept, zie je dat het helemaal niet meevalt. Ik kwam na elke brainstormsessie chagrijnig thuis.”

Eva Marie de Waal knikt: “Amsterdam is niet Nederland, hoewel, ik doe altijd de was thuis, en ben als moeder ook het aanspreekpunt op school. Toen ze op de crèche zaten, werd ík gebeld als er eentje ziek was.”

Maatpakken

De drie trokken de afgelopen weken samen met Stephanie Louwrier en Gusta Geleijnse met een try-out door het land. Dunya Khayame neemt de rol van De Waal over als die met zwangerschapsverlof gaat. ‘De Verleiders Female gaat over zaken als rechtsongelijkheid, genderdiscriminerende gezondheidszorg, het glazen plafond en #MeToo. Gestoken in maatpakken lijken ze bij opkomst wel wat op oer-Verleiders Tom de Ket, Pierre Bokma, Leopold Witte, George van Houts en Victor Löw, maar die hebben zich nooit aan deze onderwerpen gewaagd. Waarom eigenlijk niet?

De Waal: “Direct in de openingsscène vragen wij ze dat ook. ‘Heren Verleiders, waarom hebben jullie dit zelf niet gedaan?’ Want zijn we niet op een punt in de geschiedenis aangekomen dat feminisme ook een mannenzaak is? Ook mannen hebben last van een verwachtingspatroon en rollen die ze toebedeeld krijgen.”

Van Houten: “Tom de Ket zei: ‘Jullie hebben wel gelijk!’ Maar ze durfden zich er niet aan te wagen.”

De Waal: “Ja, dan hadden ze vast de kritiek gehad: had je dan niet vijf vrouwen moeten vragen? Dus in die zin kun je het ook niet goed doen. Theaterdirecteuren vinden het ook een veel minder sexy onderwerp dan bijvoorbeeld big data of bankenfraude. Visser: “Terwijl het een supersexy onderwerp is!”

Ze maken zeker iets los, de avond daarvoor nog, in Heerhugowaard, voor een enthousiaste zaal. Visser: “Iedereen blijft hangen om na te praten. Een vrouw vertelde ons dat ze in een bedrijf met drie mannen en drie vrouwen in dezelfde functie werkt en die mannen zitten in een hogere salarisschaal! Dat geloof je toch niet?”

De Waal: “Ik was wel geschokt toen we ontdekten dat Joke Kool Smit en Hedy d’Ancona al in de jaren zeventig een vijfurige werkdag bepleitten, zodat iedereen zorgtaken en werk kon combineren. Vijftig jaar geleden!”

Slutshaming

Uitgebreide research en persoonlijke ervaringen vormden de basis voor de voorstelling, waarin elke vrouw ook een solo heeft. Zo vraagt Susan Visser de mannen in de zaal zich voor te stellen dat ze als jongetje van twaalf door een tante van 38 bij de ballen werden gepakt. Moet toch kunnen?

Visser: “Wij hebben allemaal iets vergelijkbaars meegemaakt. Als meisje wordt de hele verantwoordelijkheid bij jou gelegd (‘wat had je aan?’), terwijl het als absurd wordt ervaren als je het omdraait! Die dubbele moraal van vrouwen die geslutshamed worden door mannen die zichzelf in foto’s in de sportschool tonen met ontbloot bovenlijf! Dat is dan ineens wel oké!”

Van Houten: “Mannen moeten niet het gevoel krijgen dat ze worden afgewezen. We willen ze graag in de zaal.” Visser: “Precies, het gaat echt over bewustwording, van mannen én vrouwen. Dat werkt ook, zien we in de try-outs. Als we mannen aan het begin vragen hun hand op te steken of ze feminist zijn, zie je er bijna geen omhooggaan. Maar aan het eind staan ze wel massaal te klappen.”

De Verleiders Female gaat woensdagavond in première, DeLaMar Theater, t/m 10/11. Schouwburg Amstelveen, 12/11. Tournee tot eind februari.

‘Fix the system’

Betere gezondheidszorg voor vrouwen, gelijke kansen in onderwijs en media en meer vrouwelijke rolmodellen. Theaterbezoekers worden opgeroepen het manifest Stem gendergelijkheid (‘Fix the system, not the women’), opgesteld met vrouwennetwerk Women Inc., te ondersteunen. Women Inc. legt de punten van het manifest voor aan alle politieke partijen voor de verkiezingen van 2021. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden