Review

'De verbouwing' blijft ook na de verfilming een opknappertje **

Het blijft een merkwaardige titel voor een thriller: 'De verbouwing'. Niet: 'Het lijk achter de spouwmuur' of 'Moord in de nieuwe bijkeuken'. Maar gewoon wat het is: 'De verbouwing'. En wie zijn wij om Saskia Noort en haar immense publiek tegen te spreken: ze heeft in totaal twee miljoen boeken verkocht waarvan 'De verbouwing' uit 2009 325.000 exemplaren voor z'n rekening nam.

Tjitske Reidinga als plastisch chirurg Tessa van Asselt, die gevangen zit in een slecht huwelijk.Beeld GPD

Neemt niet weg dat 'De verbouwing' ook na de verfilming een opknappertje blijft, weliswaar handig gelegen ten opzichte van de uitvalswegen, maar met het onwaarschijnlijk krakkemikkige plot, cabareteske sociale satire en schmierende acteurs vooral associaties oproepend aan 'Help, mijn man is een klusser'. De kijker heeft al snel dringend behoefte aan iemand met een timmermansoog en twee rechterhanden.

'De verbouwing' is de derde verfilming van een Noortroman na het aardige 'Terug naar de kust' (regie: Will Koopman) en het minder geslaagde 'De eetclub' (regie: Robert Jan Westdijk). Koopman heeft de regie weer overgenomen en net als bij 'Terug naar de kust' is het scenario door Lex Wertwijn geschreven, die eerder voor 'Baantjer' en 'Gooische vrouwen' schreef.

'De verbouwing' in kwestie is gaande in de villa van plastisch chirurg Tessa van Asselt (Tjitske Reidinga), een professionele vrouw gevangen in een slecht huwelijk. Haar depressieve echtgenoot (Mark Rietman) bestrijdt zijn midlifecrisis met een verbouwing zonder einde. En haar puberzoon (Alex Hendrickx) is van haar vervreemd. In deze explosieve (nou ja) mix stapt een oude jeugdliefde (Peter Blok), met de belofte van seksueel avontuur en sporttassen vol zwart geld om de financieringsproblemen van haar praktijk in één klap op te lossen.

'Toch ben jij niet gelukkig. Dat zie ik in je ogen.' Want zo praten de personages in 'De verbouwing', en dan kan Mark Rietman een prima 'King Lear' neerzetten, de getalenteerde acteurs kunnen niets met deze dialogen, gezaagd, om in stijl te blijven, uit waaibomenhout.

Voor een thriller gebeurt er heel lang verrassend weinig, ondanks een soort Bernard Herrmann light-soundtrack die voortdurend het tegendeel suggereert. Als er dan een diabolische plotwending komt, is het resultaat vooral onbedoelde hilariteit. Alles wordt opgelost met gestoethaspel met pistooltjes (de plot) en een paar tussenzetwandjes (de verbouwing).

Er ontstaat een enorme kloof tussen Nederlandse mainstreamspeelfilms, op zoek naar de laagste gemene deler, en het uitstekende Nederlands televisiedrama van de laatste jaren. Vergelijk 'De verbouwing' met 'Penoza', 'Van God los' en 'Overspel' en het is duidelijk dat er buiten de trouwe lezerskring van Noort geen nieuwe zieltjes gewonnen gaan worden.

Bioscoop: Arena, De Munt, Ketelhuis, City, Tuschinski
Regie: Will Koopman
Met: Tjitske Reidinga, Peter Blok, Mark Rietman

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden