De tv blijft hét scherm in de Nederlandse huiskamers

De tv blijft hét scherm in de Nederlandse huiskamers, blijkt uit onderzoek: gemiddeld kijken we er dagelijks 2 uur en 44 minuten naar. Streaming wint terrein, live tv-kijken daalt gestaag.

Beeld shutterstock

Ruim 2700 Nederlanders van 13 jaar en ouder schreven op verzoek van vijf onderzoeksorganisaties een week lang minutieus op hoeveel tijd ze aan media hadden besteed. De cijfers uit die dagboeken laten zien dat ons kijkgedrag langzaam maar zeker verschuift ten gunste van nieuw aanbod.

Het onderzoek Media:Tijd is in 2013 en 2015 ook uitgevoerd. Ondanks de veranderingen in het Nederlandse medialandschap blijven we net als in voorgaande jaren 8 uur en 23 minuten aan media per dag consumeren.

Bij die krappe achtenhalf uur horen naast de krant lezen en tv kijken ook activiteiten als whatsappen, mailen, gamen en netflixen. Hierbij telt ook media­gebruik tijdens andere activiteiten mee, zoals radio luisteren tijdens het autorijden. Media-multitasking scoort dubbel: appen terwijl je met een half oog naar de televisie kijkt.

Nederlanders besteden nog evenveel tijd aan tv-programma's, films of video's als in 2013 en 2015: in totaal 3 uur en 5 minuten per dag. Dat gebeurt grotendeels op de ouderwetse manier: gemiddeld kijken we 2 uur en 44 minuten per dag naar een televisietoestel, 89 procent van de kijktijd.

Streamen in opmars
De voorkeur voor klassiek tv-kijken verschilt per generatie. In de jongste onderzochte groep, mensen tussen de 13 en 34 jaar, is het tv-toestel voor 75 procent het favoriete scherm. De rest van de tijd kijken ze tv, film en video op hun smartphone, computer of tablet.

Binnen alle groepen kijkers verschuift de verhouding tussen televisiekijken op het moment van uitzenden, een programma terugkijken en streamen. In 2013 keken Nederlanders nog 2 uur en 31 minuten naar een film of programma op het moment van uitzenden.

In 2015 zakte dat cijfer naar 2 uur en 24 minuten, een verlies van 4,6 procent. Vorig jaar zakte live naar 2 uur en 5 minuten, nog eens 13,2 procent minder. Nieuwe manieren van kijken nemen die ingeleverde live-tijd over. Streamen deden we in 2013 bijvoorbeeld nog maar 10 minuten per dag. In 2015 steeg dat naar een kwartier, en vorig jaar naar 26 minuten. De onderzoekers verwachten dat deze verschuiving de komende jaren doorzet.

E-readers
Andere vormen van mediagebruik moderniseren sneller. Lezen doen we gemiddeld nog maar voor 67 procent van papier; de overige tijd gebruiken we apps, sites of e-readers. Luisteren doen we ook nog maar 65 procent van een traditionele drager zoals de FM-radio of cd-speler.

Media:Tijd 2018 is uitgevoerd door het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP), Stichting Kijk­Onderzoek (SKO), Nationaal Luister Onderzoek (NLO), Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) en Platform Media Adviesbureaus (PMA).

Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden