Plus Jeugdtheater

De Toverfluit voor kinderen: humor met bekende melodieën

De Toneelmakerij en Silbersee pasten het stuk De Toverfluit van Mozart aan voor een zevenjarig publiek. Het resultaat is een indrukwekkend en humoristisch spel vol van bekende en nieuwe melodieën.

De toverfluit Beeld Sanne Peper

Ach, arme Pamina. Op driekwart van de voorstelling, net nadat ze de eerste vette lach uit de zaal heeft gehaald, valt haar zender weg. Premièrepech. Haar geestige dialoog met Tamino gaat goeddeels verloren en is alleen te volgen via de ondertiteling. Waar die dialoog over gaat? Over wederzijdse achtergronden: zij komt uit het jaar 2019 uit Amstelveen, hij is een astronaut uit 2533 van een verre planeet. Verrassend genoeg herkennen ze vrij veel in elkaar.

Mocht u zich afvragen of dit stuk inderdaad over De toverfluit van Wolfgang Amadeus Mozart gaat, dan luidt het antwoord: ja – maar dan wel aangepast voor een zevenjarig publiek in de 21ste eeuw. Jeugdtheatergezelschap De Toneelmakerij (regisseur Paul Knieriem) en muziektheaterkern Silbersee (muzikaal leider Romain Bischoff) sloegen de handen ineen voor een eigentijdse bewerking van de opera uit 1791.

Mozart to the Moon and back’: zo propageren ze de voorstelling, en dat bedoelen ze letterlijk: in het libretto van Daniël van Klaveren wordt een intergalactische strijd uitgevochten tussen Zon en Nacht. Pamina is hun dochter, of nou ja, niet echt, maar die twee kosmische grootheden ruziën net als haar ouders. Ze belandt in de ruimte na een ontvoering door Moon, een in de derde persoon over zichzelf pratende voetveeg van Zon, terwijl ondertussen de verdwaalde astronaut Tamino en sterrenvanger Papageno naar haar op zoek zijn om haar te redden. Moederlijk advies van de zingende vertelinstantie: “Volg de klank van binnenuit, luister naar de toverfluit.”

Klinkt dit bizar? Eerlijk gezegd zijn de cryptische teksten in het begin moeilijk te volgen en duurt het even voor je in het verhaal zit. Maar goed, het originele libretto kent ook z’n rare kronkels. Bovendien dient de vertelling voornamelijk als kapstok voor de muziek en op dat vlak valt er in deze Toverfluit veel te genieten. Vanuit de gedachte dat Mozart zelf ook hield van vernieuwing – in zijn eigen Toverfluit paarde hij klassieke aria’s en koorpartijen aan volkse melodieën – werd zijn opera grondig afgestoft. Popmuziek sloop de compositie binnen en Papageno blijkt plots een lekker potje te kunnen beatboxen. Tegelijkertijd bleven de beroemde aria’s van Pamina en Nacht behouden, wondermooi vertolkt door de sopranen Meneka Senn en Viola Cheung. Niet minder dan geweldig is de manier waarop het koor van zich laten horen – een vondst die ik hier niet zal verklappen. Feit is dat het publiek vijf kwartier lang wordt ondergedompeld in een klankbad van bekende en nieuwe melodieën; voor debuterende operabezoekers een prachtige introductie. De instapdrempel wordt nog extra verlaagd door het humoristische spel van drie mannelijke performers: Guus van der Steen (Moon), Carl Refos (Papageno) en Georgi Sztojanov (Tamino).

Tot slot het toneelbeeld: een indrukwekkend futuristisch plaatje met performers in zilveren glimpakken op plateauhakken en een flitsend lichtplan met gekleurde driehoeken die uit de lucht omlaag zakken plús grif rondgestrooid sterrenstof.

De Toverfluit is in de kerstvakantie een week te zien in ITA. Duw uw kind en uzelf die drempel over. Ga kijken.

Toneel (7+)De toverfluit

Door De Toneelmakerij/Silbersee
Gezien 20/10 ITA
Te zien 17/11, Schouwburg Amstelveen, 25-28/12 en 1-5/1, ITA, 26/1, Meervaart

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden