Plus

De totale Les Troyens in de erelijst

In deze rubriek bespreekt de muziekredactie van Het Parool een klassieker uit de geschiedenis van pop, jazz of klassieke muziek, die het – zeker in deze tijden van thuisblijven – waard is opnieuw te beluisteren. Deze keer: Les Troyens van Hector Berlioz, uitgevoerd door het Royal Opera House Orchestra & Chorus onder Colin Davis.

null Beeld -
Beeld -

Vijftig jaar geleden viel de Engelse dirigent Colin Davis (vanaf 1980 Sir Colin Davis) op de dertiende uitreiking van de Grammy Awards tweemaal in de prijzen: voor de Best Opera Recording en voor Album of the Year. Het was het jaar waarin Simon & Garfunkel meerdere prijzen wonnen voor hun Bridge Over Troubled Water, waarin The Carpenters vóór Elton John een award kregen als Best New Artist en waarin Miles Davis in de categorie Best Jazz Performance met de eer streek voor zijn album Bitches Brew. Colin Davis kreeg de Grammy voor zijn opname met het Royal Opera House Orchestra & Chorus van Hector Berlioz’ monumentale meesterwerk Les Troyens. Het was de eerste keer dat de opera in zijn volledigheid op de plaat was gezet.

Terug in de tijd In zijn memoires, die tot de allervermakelijkste in het genre behoren, schrijft Berlioz dat de grootste vijfakter die Les Troyens zou worden er nooit zou zijn gekomen zonder de aanmoedigingen van de Poolse prinses Carolyne zu Sayn-Wittgenstein (een intieme vriendin van Franz Liszt die op zijn beurt een belangrijke supporter van Berlioz was). Toen Berlioz haar van zijn bewondering voor Virgilius vertelde en dat hij operaplannen had met boek 2 en 4 van de Aeneas, met daarin de tragische verhalen van Dido en Cassandra, maar dat hij enorm opzag tegen het pijnlijke proces dat de klus ongetwijfeld zou worden, liet de prinses hem weten dat zij hem nooit meer wilde zien als hij zou versagen. In slappelingen had ze geen zin, zei ze. Meer aanmoediging had Berlioz niet nodig. Op 5 mei 1856 begon hij de tekst te schrijven, maniakaal en zeer geïnspireerd, en aan het einde van de volgende maand was hij klaar. Ook de muziek kwam in een verbijsterend tempo tot stand. Op 12 april 1858 voltooide hij de partituur van het grootste stuk dat hij ooit zou componeren. De prinses kon tevreden zijn.

Helaas volgden na de voltooiing jaren van bittere frustratie, want de Opéra in Parijs weigerde het stuk in première te brengen. Uiteindelijk stemde Berlioz toe met een gehalveerde eerste uitvoering, vol coupures, van akten drie vier en vijf. De eerste twee zou hij nooit te horen krijgen.

Waarom nu herbeluisteren? Er bestaat allang geen twijfel meer over dat Les Troyens Berlioz’ opus magnum is. Colin Davis, die de muziek van Berlioz als weinig andere dirigenten doorgrondt, maakte twee opnamen. De eerste, vastgelegd in de studio, verschenen in 1971, blijft de beste, al kun je over het aandeel van de zangers van mening blijven verschillen.

Verder luisteren? Op Spotify staan ze allebei en ook die onder leiding van John Nelson, die naast Davis kan staan. Muziek voor de eeuwigheid.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden