PlusSterrenstof

De terugkeer van Linda de Mol is een staaltje hogeschool imagomanagement

Linda de Mol is terug op de buis na het Voiceschandaal waarbij haar (ex-)partner Jeroen Rietbergen betrokken is. Beeld Talpa
Linda de Mol is terug op de buis na het Voiceschandaal waarbij haar (ex-)partner Jeroen Rietbergen betrokken is.Beeld Talpa

Van talkshowoorlog tot showbizzhuwelijk: in de rubriek Sterrenstof neemt Roelf Jan Duin het laatste medianieuws door. Deze week: Vaarwel Elizabeth, hallo Linda en Johnny.

Roelf Jan Duin

Een splijtende kwestie: de hoeveelheid aandacht die media besteden aan de dood van de Queen. Sommige kunnen maar geen genoeg krijgen van het Britse rouwspektakel, anderen begonnen nog geen 24 uur nadat Elizabeth haar laatste adem had uitgeblazen al boos te twitteren: ‘Me dunkt dat er in tijden van oorlog, klimaatverandering en energiecrisis belangrijkere zaken zijn dan de dood van een 96-jarige!’

Nou maakten sommige media het ook wel bont. De BBC spant, pun intended, de kroon, met een non-stopuitzending die nu al tien dagen duurt en inmiddels even lang aanvoelt als het koningsschap van Elizabeth zelf. In Nederland is Blauw Bloed gereanimeerd: het programma werd dit jaar verbannen naar de vrijdagmiddag, en royaltywatcher par excellence Jeroen Snel vertrok als presentator, maar deze week regent het extra uitzendingen. En uiteraard is er een carrousel van koningshuisexperts die iedere avond in wisselende samenstelling in de talkshows mag komen vertellen waar het lijk van Lilibeth die dag nou weer heen is verscheept (pijnlijke afwezige: Marc van der Linden).

Lijden media aan hermelijnkoorts? Is het overdreven, of valt het belang van deze gebeurtenis niet te overschatten? En bestaat er een optimale dosis, een magisch punt waarop niet te veel, niet te weinig, maar precíés voldoende aandacht is voor zo’n gebeurtenis?

Sterk staaltje imagomanagement

Als het over dosering en timing gaat, is de terugkeer van Linda de Mol een staaltje hogeschool imagomanagement. Na het Voice-schandaal trok ze zich terug uit het publieke leven, waarbij ze aanvankelijk uit de bocht vloog met woeste uithalen naar onder anderen ‘die sneue, intens valse Angela de Jong’. Haar comeback wordt zorgvuldiger georkestreerd. Eerst was daar een emotioneel statement bij Miljoenenjacht, volgende week doet ze ‘exclusief’ haar verhaal in haar eigen blad (‘het enige mediaplatform dat ik nog vertrouw,’ aldus Linda) en dan volgt er dit najaar nog de comedyserie Five Live, waarin ze de rol speelt van een presentatrice van een talkshow wier ex er een nogal wild seksleven op nahoudt. Art imitating life zeg maar, met vast voldoende kwinkslagen om de zaak luchtig te houden, maar zullen de Voice-slachtoffers er ook om kunnen lachen?

Comeback van meppende mannen

Ook Linda’s neefje Johnny keert terug op televisie. Niet bij zijn talkshow HLF8, waar hij vorig jaar met betraande ogen afscheid nam vanwege beschuldigingen van mishandeling en seksueel misbruik, maar met het programma Restaurant Misverstand, waarin mensen met dementie worden gevolgd. Onhandige timing, met een strafrechtelijk onderzoek dat nog loopt?

En over comebacks gesproken: Lil Kleine, de verticaal uitgedaagde rapper met losse handjes, werd deze week toegevoegd aan de line-up van een festival in Rotterdam, hoewel hij een aantal maanden persona non grata was vanwege het meppen van zijn vriendin. Te vroeg, zo bleek: na woedende reacties op sociale media schrapte de organisatie hem twee dagen later weer.

Het bewees eens te meer dat of het nou de dood van een koningin is of de terugkeer van een BN’er in opspraak, je het eigenlijk nooit goed kunt doen.

Queen Elizabeths overlijden houdt de media 24/7 in de greep. Beeld AFP
Queen Elizabeths overlijden houdt de media 24/7 in de greep.Beeld AFP
Johnny de Mol keert niet terug met zijn talkshow HLF 8, maar wel met een nieuw programma: Restaurant Misverstand. Beeld SBS6
Johnny de Mol keert niet terug met zijn talkshow HLF 8, maar wel met een nieuw programma: Restaurant Misverstand.Beeld SBS6

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden