Plus

De strijd om de inclusiefste make-up

Zowel Rihanna's make-uplijn Fenty Beauty als Kim Kardashians KKW Beauty zet in op foundation voor iedere huidskleur. Volgers op sociale media vonden Kim hypocriet. Model Mouna Fadiga nam het voor haar op, met gevolgen.

Mouna FadigaBeeld KKW Beauty

De gekleurde huid is lang genegeerd door de meerderheid van de beauty-industrie, maar sinds kort komt daar verandering in. Onder druk van de #diversity- en #inclusivitybeweging, en uiteraard uit commercieel oogmerk, is er een flinke verbetering in het kleurenaanbod van foundations.

Cliniques Even Better Makeup is er in dertig tinten, met zestien kleuren variërend van 'medium' tot 'diep', MACs Studio Fix Fluid SPF 15 is er in maar liefst 42 tinten, en Bobbi Brown Cosmetics verkoopt foundations en poeders in dertig tinten, waarvan de helft varieert van 'tan' tot 'espresso'. Vooral dat laatste is belangrijk, want fabrikanten richten zich nog vaak op een groter aanbod voor de lichte huid.

Warm perzik
Vorig jaar lanceerde Rihanna Fenty Beauty met foundations in veertig tinten. Van het lichte 'neutraal' tot 'warm perzik' en 'gebronsd' tot 'diepbruin met koele ondertonen'. Het bedrijf deelt geen verkoopcijfers, maar onderzoeksbureau Slice Intelligence voorspelt dat Rihanna's merk weleens zou kunnen uitgroeien tot de nummer één make-up lijn van een celebrity, meldt thebusinessoffashion.com.

Een lijn die het succes van Kylie Cosmetics, het merk van Kylie Jenner, zal overstijgen. De verkoop in september, slechts een maand op de markt, lag bij Fenty Beauty al vijf keer hoger dan bij Kylie Cosmetics. Een maand later was deze alweer met 34 procent gestegen.

Een uitgebreid kleurenpalet aan foundations is big business en iedereen wil daar een steentje van meepikken. Zo ook de halfzus van Kylie Jenner, Kim Kardashian West. Op 23 maart lanceerde ze via Instagram en Twitter de nieuwe concealerlijn van haar KKW Beauty, die meteen voor ophef zorgde.

Zestien tinten
De modellen die ze koos voor haar campagne verschilden weliswaar in leeftijd, huidskleur en maat, maar - volgens de vele reacties op sociale media - lang niet genoeg. Kim biedt slechts zestien tinten, en het gros daarvan valt in de categorie lichtere huidtinten.

Enkele reacties online: 'Een schande voor een vrouw die getrouwd is met een zwarte man', en 'Fenty Beauty got copycats out there trying to suddenly be inclusive. #NoThanks'.

De modellen die Kim Kardashian koos voor haar campagne verschilden volgens velen niet genoegBeeld KKW Beauty

Een van de modellen uit de campagne, Mouna Fadiga, nam het op voor Kim en plaatste het volgende commentaar op Instagram: 'Ik ben 'the dark black model' en ik kan jullie verzekeren dat ze me niet alleen hebben gekozen om te doen alsof. Ik droeg daadwerkelijk KKW make-up en deze paste perfect bij mijn huidskleur. Ik draag zelden make-up, maar deze heb ik na de shoot zelfs opgehouden naar een etentje.'

Dank van Kim
Waarna ook zij een zooi bagger over zich heen kreeg. Een geschrokken Fadiga, die in Nederland wordt vertegenwoordig door Paul Fisher, bekend van het RTL-programma I Can Make You a Supermodel: "Ik heb dat commentaar niet alleen voor Kim geplaatst, maar vooral voor mezelf."

"Ik wilde niet dat mensen dachten dat ik me ervoor zou lenen om als rekwisiet op de foto te gaan, zónder concealer omdat er geen geschikte was. De shoot was een goede ervaring, Mario Dedivanovic, Kims eigen visagist, heeft mij persoonlijk opgemaakt."

Inmiddels, nadat de video van de shoot online was gegaan, heeft het model ook veel positieve reacties ontvangen. Niet van Kim - 'helaas afwezig tijdens de shoot' - maar via via heeft ze vernomen dat mevrouw West haar dankbaar is.

Klungelig
De 25-jarige Mouna Fadiga werd geboren in Parijs en begon, na een studie kunstgeschiedenis aan de befaamde Sorbonne Université, pas anderhalf jaar geleden met haar modellencarrière. Eerst in Londen, sinds enkele maanden woont ze in Los Angeles.

De afgelopen tijd deed ze een editorial voor Vogue USA, die nog moet uitkomen, werkte ze met Stella McCartney, en volgende week loopt ze een show voor Levi's in Las Vegas.

Haar ouders zijn afkomstig uit Mali en Senegal, waardoor Fadiga gezegend werd met een prachtige donkere huidskleur. Modellen met haar kleur hadden echter jarenlang de meeste problemen om werk te krijgen, laat staan een cover. Maar dankzij modellen als de Zuid-Soedanese-Australische Ajak Deng, die racisme in de industrie aankaartten, voelt ze verandering.

"Ik ken de verhalen van modellen die nog steeds hun eigen gemixte foundation meebrengen naar shoots, omdat visagisten vaak niet weten wat ze met een donkere huid aan moeten. Zelf heb ik echter maar één keer ervaren dat iemand mijn huid heel klungelig veel te licht had gemaakt."

Derrière
Wat doet de KKW-campagne voor haar carrière? "In één klap kennen veel mensen mijn naam en weten ze mijn Instagramaccount te vinden (@mounafadiga), dat is altijd goed. Maar ik hoop dat er een dag komt waarop we het niet meer hoeven te hebben over zwart en wit, en ­iedereen wat van zijn gading kan vinden in beautyproducten, of in wat dan ook."

Kim Kardashian, met haar 109 miljoen volgers, blijft intussen fijn incasseren en gooit haar derrière weer eens in de strijd - fijn shot van achteren - op een post waarop ze lippenstift in de badkamerspiegel aanbrengt, et voilà: 3,7 miljoen likes.

Deze week meldde ze dat er weer ladingen spannende beautyproducten onderweg zijn. Alle uitverkochte producten zijn inmiddels weer aangevuld. Uiteraard te vinden op haar eigen kkwbeauty.com.

Fiona Hering werkt voor Vogue Nederland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden