PlusFilmrecensie

De speelsheid van Goldie is besmettelijk, maar niet erg diepgaand

Na zijn debuut wilde Sam de Jong zo snel mogelijk zijn tweede film maken. Na Prins richt filmmaker Sam de Jong in Goldie zijn blik opnieuw op een levenslustige tiener, dit keer aan de andere kant van de oceaan.

Zijn tweede film, een mythische vertelling over de overlevingskracht van een jonge zwarte vrouw, is een ode aan het New Yorkse stadsdeel The Bronx, maar weet zich daar niet helemaal te nestelen.

Goldie (Slick Woods) treedt op in buurthuizen, maar ziet zichzelf al dansen in videoclips. Er ligt een klus in het verschiet die haar doorbraak kan betekenen. Dus steelt ze een onthullend geel pakje uit een kledingzaak en de blonde pruik van een gehate collega. Het enige wat ze nog nodig heeft is een bontjas. Dan moet ze wel genoeg geld weten te bemachtigen; en dat terwijl ze met haar twee jongere zusjes plots op straat komt te staan.

Besmettelijke speelsnelheid

De plot wordt door twee krachten gedreven: de zelfverzekerde levensenergie van Goldie en de harde realiteit, die telkens belemmeringen opwerpt. Dit levert een besmettelijke speelsheid op, aangezet door vrolijke animaties die van het scherm spatten, maar de simplistische weergave van zwarte cultuur in de Verenigde Staten staat diepgang in de weg.

De exotische voorstelling van een voor De Jong vreemde wereld lijkt zijn oorsprong te vinden in de videoclips waarin Goldie wil dansen, niet in de realiteit. Op haar zwerftocht door The Bronx ontmoet Goldie een scala aan typetjes: de lerares die zich als enige om haar lijkt te bekommeren, de agressieve ex, de afwezige vader, een paar gemene meisjes. Het experimentele camerawerk, met zoom-ins en snelle bewegingen, moet de film van levendigheid en realisme voorzien, maar bevordert juist de voyeuristische afstandelijkheid.

Metalaagje

Nieuwkomer Woods, die na twaalf jaar dakloos te zijn geweest nu een succesvol model is, verschaft de noodzakelijke authenticiteit. Het is slimme casting, die de film van een metalaagje voorziet. Terwijl Goldies obsessie met een gele bontjas misschien als naïef wordt geportretteerd, suggereert de aanwezigheid van Woods iets anders. Het is niet alleen een statussymbool, het betekent misschien ook wel overleven.

Goldie

Regie Sam de Jong
Met Slick Woods, Danny Hoch, George Sample III
Te zien in FC Hyena, Kriterion, Het Ketelhuis, Rialto, De Uitkijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden