Plus Beeldende kunst

De schilderijen van Loes Koomen zijn als een zomerse bries

Summer (2) van Loes Koomen. Beeld Loes Koomen

De meeste galeriehouders draaien ’s zomers de deur op slot, maar Galerie Bart heeft een speciale zomertentoonstelling gemaakt, met echte ­zomerkunst. ‘Als een zomerse bries waaien de abstracte werken van Loes Koomen, Jan Willem Deiman en Tim Wunderink door de galerie,’ aldus de website.

En inderdaad, in de hagelwitte galerie hangen allerlei werken die luchtig en helder zijn. Loes Koomen maakt abstracte schilderijen die er van een afstand superstrak uitzien, met kraakheldere geometrische vormen in felle kleuren. Als je ze van dichtbij bekijkt, blijken onder de verfhuid dikke klodders schuil te gaan en zitten de werken vol imperfecties.

Een groot zesluik dat Koomen nu laat zien, heet Great Expectations. Het is niet helemaal duidelijk of dat over de gelijknamige roman van ­Dickens gaat. Je kunt er ook een zoeklicht in zien, dat in de duisternis probeert grip te krijgen op de ruimte. Maar het een hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten.

Summer Show

Jan Willem Deiman, Loes Koomen en Tim Winderink
Waar Galerie Bart, Elandsgracht 16
Te zien t/m 10-8 (vragenuur 16-17 uur, daarna een afsluitende borrel)

De stalen frames van Jan Willem Deiman hangen als tekeningen aan de muur. Langs het rechthoekige ­kader lijken spontane lijnen naar ­binnen te kruipen. Het blijkt te gaan om tekens van het Fenicische schrift, dat beschouwd wordt als het oudste alfabet. Deiman ziet het ook als de geboorte van de abstractie in schrift.

Als je het Fenicische alfabet op je telefoon tevoorschijn haalt, blijkt dat Deiman een eigen draai aan de ­tekens heeft gegeven en dat er geen geheime boodschappen achter het werk verscholen liggen. Het gaat uiteindelijk om de abstractie.

Vragenuur

Het meest zomers zijn de werken van Tim Wunderink, die ‘schilderijen’ heeft gemaakt met objecten als een luchtbed, opblaasboot of zwembad. Hij nam fragmenten van zulke objecten en spande die op een frame. Het resultaat zijn composities met contrasterende kleuren, die herinneren aan de colorfieldschilderijen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. De titel van een van de werken is ook een duidelijke knipoog naar het beroemde schilderij van Barnett Newman: Who’s afraid af a rubber boat?

Wie de tentoonstelling wil zien, moet overigens snel zijn, want Galerie Bart gaat na dit weekend een paar weken dicht. Maar niet stilzwijgend, want de tentoonstelling wordt zaterdag afgesloten met een vragenuur onder leiding van curator Merel van den Nieuwenhof. De kunstenaars zullen aanwezig zijn en bezoekers kunnen vragen stellen over het werk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden