De scènes in The Truffle Hunters lijken haast schilderijen

Roosje van der Kamp

De strak geregisseerde documentaire The Truffle Hunters vertelt een verhaal over twee botsende generaties truffelzoekers aan de hand van terloopse gesprekken tussen een groepje bejaarde mannen in Piemonte, Italië. “Vroeger had je oude regels waar iedereen zich aan hield. Nu doet niemand dat meer,” klaagt een van de truffelzoekers (oude generatie) tegen een truffelhandelaar (nieuwe generatie).

Deze oude mannen doen het namelijk niet voor het geld, maar vooral om met hun geliefde hond wat tijd in de natuur door te brengen. De documentaire van Michael Dweck en ­Gregory Kershaw vangt de passie voor het truffelzoeken en de liefdevolle band tussen man en hond die daaraan ten grondslag ligt.

De scènes in The Truffle Hunters lijken haast schilderijen. Een man droogt zingend zijn hond in een roze betegelde badkuip; een ander pakt aan de keukentafel de tomaten die zijn vrouw in een teil water wast en legt ze op een stapel (“Wat hou ik toch van verse tomaten” verzucht hij); een priester zegent een truffelzoeker en zijn hond, zodat ze samen nog vele jaren de beste truffelzoekers mogen zijn; de jongere truffelhandelaar doet zaken in een zwak verlicht steegje.

Deze onbeweeglijke, voortreffelijk belichte beelden worden afgewisseld met heftig schuddende beelden, gemaakt door een GoPro camera op een truffelzoekende hond te plaatsen.

The Truffle Hunters is fascinerend, vooral door zijn simpele vertelstructuur, waarin alle aandacht uitgaat naar de personages. Vooral de relatie tussen truffelzoeker Aurelio en zijn hond Birba is hartverwarmend. De documentaire zakt wat in tijdens de tweede helft, terwijl daarin juist de heftigste gebeurtenissen plaatsvinden. Misschien doordat een duidelijke spanningsboog ontbreekt.

Dat is niet erg. In plaats van een duidelijke verhaallijn, geeft de documentaire een fijne opeenstapeling van dagelijkse taferelen.

The Truffle Hunters

Regie Michael Dweck, Gregory Kershaw