PlusGalerie

De ruige haven van Gent in heavymetalfotografie

Wat zien we hier eigenlijk, denk je bij veel foto’s van de Belgische fotograaf Sybren Vanoverberghe (1996). Op een van zijn opnames is een cirkel te zien, een onpeilbaar diep gat, omgeven door lichte strepen en vlekken. 

Thomas Vandenberghe en Sybren Vanoverberghe bij de Brakke GrondBeeld LNDWstudio

Het doet denken aan een hemellichaam, een schimmige opname van een zonsverduistering. Het blijkt de binnenkant van een silo te zijn in de haven van Gent. Als je dat weet is het ook weer onmogelijk om er iets anders in te zien.

Vanoverberghe richt zijn camera op industriële objecten, dikke stalen wanden die door menselijke bewerkingen en de tand des tijds zijn gevormd. Een grote foto bestaat voornamelijk uit witte spikkeltjes in een zwart vlak. Het is duidelijk dat hier iets realistisch is gefotografeerd: bladeren van monumentale bomen of een glazen oppervlak? Of toch een stuk metaal? Dat laatste ligt voor de hand, want in vrijwel alle werken van Vanoverberghe komen ijzeren of stalen objecten voor. Het is een soort heavymetalfotografie.

Om die link kracht bij te zetten heeft Vanoverberghe diverse stalen objecten in de tentoonstelling opgenomen. Van een klein blokje verroest staal waarvan de hoeken en randen door bewerkingen zijn afgerond tot allerlei objecten die op de grond staan.

Zoals zoveel kunstenaars reflecteerden Thomas Vandenberghe en Sybren Vanoverberghe de afgelopen maanden op een nieuwe thuissituatie van veel binnenblijven en weinig sociale contacten, wat niet helemaal het plan was toen ze hadden afgesproken om samen in De Brakke Grond te exposeren.

Vandenberghe (1985) ging met zijn partner Lien Buysens werken maken waarin fotografie en schilderkunst samenkomen. Buysens maakte schilderijen en tekeningen met vazen, bloemen en andere huiselijke voorwerpen en Vandenberghe maakte foto’s van vergelijkbare onderwerpen. Dat was een breuk met zijn andere werk, dat voornamelijk bestaat uit snelle snapshots, gemaakt met flits.

Zulke snapshots zijn nu eerder het startpunt voor fotografische experimenten, waarin foto’s bijvoorbeeld dubbel afgedrukt worden. De stelen van een bos bloemen worden naast elkaar herhaald, wat een schokkerig effect geeft. De bladeren en bloemen gaan door de herhalingen zodanig door elkaar lopen dat een onstabiel patroon van bibberende vlekjes ontstaat. Andere foto’s zijn gescheurd of verknipt, waardoor fotografische collages ontstaan.

Waar Vanoverberghe de ruigheid van de havens opzoekt, houdt Vandenberghe het bij de knusheid van bloemen en vazen. Dat levert een beetje een onevenwichtige tentoonstelling op, waarin Vandenberghe het onderspit delft.

Terug van weggeweest

Thomas Vandenberghe & 
Sybren Vanoverberghe

Waar: De Brakke Grond, Nes 45,
Te zien: t/m 8/11

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden